Elin och Linda driver gemensamt galleri i Linköping

Med prestigefyllda Vogue i ryggen mötte Elin sin sjÀlsfrÀnde Linda pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P i Linköping tillsammans.

Linda Pettersson och Elin Palmgren möttes genom sin konst pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P tillsammans.

Linda Pettersson och Elin Palmgren möttes genom sin konst pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P tillsammans.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2023-11-28 11:15

Att sÀlja sin konst pÄ sociala medier och lÄta galleriet bli en öppen mötesplats? Om det och mycket annat pratar konstnÀrerna Linda Pettersson och Elin Palmgren, just nu aktuella med en utstÀllning tillsammans med tjugo andra konstnÀrer.

Linda Pettersson hade precis startat Galleri P pÄ Elsa BrÀndströms gata men ville gÀrna hitta nÄgon likasinnad att dela sin verksamhet med.
– Vi följde varandra pĂ„ Instagram, snackade lite och gillade varandras konst, sĂ€ger Linda. 

Linda Pettersson och Elin Palmgren möttes genom sin konst pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P tillsammans.
Linda Pettersson och Elin Palmgren möttes genom sin konst pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P tillsammans.

– Ja, vi behövde bolla idĂ©er och tankar med varandra. Konstbranschen Ă€r lite ”stĂ€ngd” pĂ„ sĂ„ vis. Man pratar sĂ€llan om det praktiska som prissĂ€ttning, leveranser och sĂ„dant, inflikar Elin.

Linda Petterssons ”Tutti Frutti” och Elin Palmgrens ”Marshmallow” kompletterar varandra, liksom konstnĂ€rerna sjĂ€lva.
Linda Petterssons ”Tutti Frutti” och Elin Palmgrens ”Marshmallow” kompletterar varandra, liksom konstnĂ€rerna sjĂ€lva.
Linda Pettersson och Elin Palmgren möttes genom sin konst pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P tillsammans.
Linda Pettersson och Elin Palmgren möttes genom sin konst pÄ Instagram. Nu driver de Galleri P tillsammans.

Inte minst Ă€r konstvĂ€rlden utformad pĂ„ ett sĂ€tt som noga skiktar sina utövare i tvĂ„ fack – utbildade och autodidakta. Men förvĂ„nansvĂ€rt mĂ„nga av vĂ„ra framstĂ„ende konstnĂ€rer genom tiderna Ă€r faktiskt sjĂ€lvlĂ€rda. Att kunna försörja sig helt pĂ„ den egna konsten Ă€r fĂ„ förunnat. Det gĂ€ller för alla, Ă€ven dem som genomgĂ„tt konstskolor. VĂ€gen dit gĂ„r via ordinarie jobb och att hinna mĂ„la pĂ„ deltid. 

Har ni nĂ„gra rĂ„d att ge unga personer med konstnĂ€rsdrömmar? 

– Det behöver inte vara en nackdel att sakna konstutbildning. TvĂ€rtom ibland, sĂ€ger Linda. 

– Ja, man kan ha ett hĂ€ftigt uttryck Ă€ndĂ„. Ibland tycker jag man kan se att de som har utbildning utvecklas Ă„t samma hĂ„ll och det finns en rĂ€dsla för att pröva nĂ„got nytt. Det hĂ€r fria hĂ€mmas lite, förklarar Elin.

– TyvĂ€rr stĂ€ngs man ute för man saknar papper pĂ„ utbildning. HĂ€r missar man mĂ„nga duktiga konstnĂ€rer. Det Ă€r trĂ„kigt, enas de bĂ„da om. 

Under den pÄgÄende utstÀllningen i galleriet pÄ Elsa BrÀndströms gata samsas Elins och Lindas tavlor med konst av tjugo andra konstnÀrer.
Under den pÄgÄende utstÀllningen i galleriet pÄ Elsa BrÀndströms gata samsas Elins och Lindas tavlor med konst av tjugo andra konstnÀrer.

Entreprenörskap och ett rejĂ€lt ”driv” har de gemensamt. Efter bara nĂ„gra mĂ„nader var samarbetet i gĂ„ng. MĂ„let Ă€r ett öppet galleri som ocksĂ„ kan bli en ateljĂ© att arbeta och hĂ„lla kurser i. 

– Vi vill att Galleri P ska bli en plats att trĂ€ffas pĂ„. Inte svĂ„rare Ă€n sĂ„, förklarar Linda och slĂ„r ut med armarna i en sjĂ€lvklar gest. 

NÀr galleriet inte anvÀnds för utstÀllningar fungerar den som ateljé för konstnÀrerna Linda Pettersson och Elin Palmgren.
NÀr galleriet inte anvÀnds för utstÀllningar fungerar den som ateljé för konstnÀrerna Linda Pettersson och Elin Palmgren.

BĂ„de Elin och Linda sĂ€ljer pĂ„ den svenska och internationella marknaden. Linda började mĂ„la för tvĂ„ Ă„r sedan, av en slump. 

– Jag ville ha en viss sorts tavla pĂ„ en plats hemma, men hittade ingen och tĂ€nkte att jag fĂ„r vĂ€l mĂ„la den sjĂ€lv. Plötsligt visste jag vad jag ville göra i livet. 

Linda Pettersson sökte en viss sorts tavla till en plats hemma, men hittade ingen och började mĂ„la pĂ„ egen hand. Verket pĂ„ bilden heter ”Abstract No 93”.
Linda Pettersson sökte en viss sorts tavla till en plats hemma, men hittade ingen och började mĂ„la pĂ„ egen hand. Verket pĂ„ bilden heter ”Abstract No 93”.

Först kom tankarna pĂ„ en egen studio, men snart förverkligades drömmen om ett galleri. FörsĂ€ljningen sker fortfarande till stor del pĂ„ Instagram. Det har hon gemensamt med Elin som helt enkelt upptĂ€cktes pĂ„ Instagram av prestigefyllda brittiska Vogue, Vanity Fair och House & Garden. HĂ€r kan man lĂ€sa om Elin Palmgrens ”skira och himmelsliknande mĂ„lningar som ger ett lugnt och stilla uttryck i alla hem. ”

– Jag kombinerar konstnĂ€rskapet med min passion för skandinavisk inredning. Mina verk anvĂ€nds av inredningsarkitekter i tidningar och liknande.  

Idag blir det mest abstrakt mĂ„leri, men Elin Palmgren startade med blyertsteckningar dĂ€r hon blandar fotorealism med surrealistiska inslag och detaljer. Verket heter ”Aries” och Ă€r ett av tolv stjĂ€rntecken.
Idag blir det mest abstrakt mĂ„leri, men Elin Palmgren startade med blyertsteckningar dĂ€r hon blandar fotorealism med surrealistiska inslag och detaljer. Verket heter ”Aries” och Ă€r ett av tolv stjĂ€rntecken.

Idag blir det mest abstrakt mĂ„leri med strĂ€van efter lugn och harmoni, men Elin startade med blyertsteckningar dĂ€r hon blandar fotorealism med surrealistiska inslag och detaljer. 

Under helgens vernissage pĂ„ Galleri P samsas nu Elin och Linda med tjugo andra konstnĂ€rer. Nathalie Tsikritea och Marie Refvensköld Ă€r pĂ„ plats med nĂ„gra akvareller. Nathalies ”Light up your day”, en Ă€lg med belysning i kronan har humoristiska undertoner men bakom detaljrikedomen skymtar allvar. Motiven Ă€r ofta utrotningshotade djur som manar till eftertanke om livets skörhet.

Nathalie Tsikriteas ”Light up your day”, en Ă€lg med belysning i kronan har humoristiska undertoner men bakom detaljrikedomen skymtar allvar. Hennes motiv Ă€r ofta utrotningshotade djur som manar till eftertanke om livets skörhet.
Nathalie Tsikriteas ”Light up your day”, en Ă€lg med belysning i kronan har humoristiska undertoner men bakom detaljrikedomen skymtar allvar. Hennes motiv Ă€r ofta utrotningshotade djur som manar till eftertanke om livets skörhet.

Marie arbetar som psykoterapeut till vardags och kopplar av med sitt mĂ„leri, ofta med intryck frĂ„n trakten runt Skedevi. 

Marie Refvensköld arbetar som psykoterapeut till vardags och kopplar av med sitt mÄleri. Idag Àr hon pÄ plats med tre akvareller med intryck frÄn trakten runt Skedevi.
Marie Refvensköld arbetar som psykoterapeut till vardags och kopplar av med sitt mÄleri. Idag Àr hon pÄ plats med tre akvareller med intryck frÄn trakten runt Skedevi.

David Forslunds ”Berörd” och ”Inre” handlar om Ă„terblickar och kĂ€nslor av möten med olika mĂ€nniskor som nalkas honom i minnen och drömmar. I unga Ă„r gick han pĂ„ konstskola pĂ„ Tasmanien i Australien. 

David Forslunds ”Berörd” och ”Inre” handlar om Ă„terblickar och kĂ€nslor av möten med olika mĂ€nniskor som nalkas honom i minnen och drömmar.
David Forslunds ”Berörd” och ”Inre” handlar om Ă„terblickar och kĂ€nslor av möten med olika mĂ€nniskor som nalkas honom i minnen och drömmar.

TranĂ„sbon Maria Axelsson följde Elin pĂ„ Instagram. Idag stĂ€ller hon ut ”Ryggtavla”, ett digitalt verk som ritats pĂ„ iPad med penna. 

– Tidigare jobbade jag i blyerts och kol, men nĂ€r jag började pendla till jobbet övergick jag till digitalt. 

Maria Axelsson stĂ€ller ut ”Ryggtavla”, ett digitalt verk som ritats pĂ„ iPad med penna.
Maria Axelsson stĂ€ller ut ”Ryggtavla”, ett digitalt verk som ritats pĂ„ iPad med penna.

Vad Àr konst? En medveten tanke bakom verket, annars Àr det bara dekoration? Inte alltid. Ett unikt uttryck till skillnad frÄn hantverkets flerfaldigande? Inte bara. FrÄgan Àr omöjlig att besvara. Törs vi enas om att tolkningen av ett verk föds i betraktarens öga? Nej, inte ens det.

– Min tavla heter ”Blueberry”. Jag skulle mĂ„la ett vattenfall men det sĂ„g mer ut som krossade blĂ„bĂ€r, sĂ„ det fick bli sĂ„â€, avslutar Miramarie Stenberg, 8 Ă„r och dagens yngsta utstĂ€llare. 

"Jag skulle mĂ„la ett vattenfall men det sĂ„g mer ut som krossade blĂ„bĂ€r, sĂ„ det fick bli sĂ„." Miramarie Stenberg Ă€r dagens yngsta utstĂ€llare. Verket heter ”Blueberry”.
"Jag skulle mĂ„la ett vattenfall men det sĂ„g mer ut som krossade blĂ„bĂ€r, sĂ„ det fick bli sĂ„." Miramarie Stenberg Ă€r dagens yngsta utstĂ€llare. Verket heter ”Blueberry”.
Emma Asplunds ”Under ytan” sticker ut frĂ„n vĂ€ggen med sin frejdiga vĂ€xtlighet i pigga kulörer. Emma debuterade pĂ„ Vadstena konstrunda i fjol och har sedan dess stĂ€llt ut pĂ„ olika platser i regionen.
Emma Asplunds ”Under ytan” sticker ut frĂ„n vĂ€ggen med sin frejdiga vĂ€xtlighet i pigga kulörer. Emma debuterade pĂ„ Vadstena konstrunda i fjol och har sedan dess stĂ€llt ut pĂ„ olika platser i regionen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!