I boken samsas presentationer och verk av ett 60-tal östgötska konstnĂ€rer med analyser av konstklimatet i lĂ€net och personliga minnen och reflektioner. HĂ€r finns mĂ€ngder av bilder och tidsdokument frĂ„n konsthĂ€ndelser, allt ifrĂ„n rabaldret kring "Painted stones" i Vidingsjö pĂ„ 1970-talet via invigningen av ALKA konsthall 1990 till Stina Opitz rondellhund. Ăven den omdiskuterade potatisskulpturen i Mjölby Ă€r med pĂ„ ett hörn.
â Bredd och spets har varit ledord. Och ambitionen att ge en bild av konsten i Ăstergötland ur ett helikopterperspektiv genom att sĂ€tta in den i ett sociologiskt och politisk sammanhang, förklarar Christer FĂ€llman.
â Boken Ă€r varken kronologisk eller artig, mer ifrĂ„gasĂ€ttande och reflekterande, fortsĂ€tter han.
Yvig konstrÀv
"Konstscen Ăstergötland" slĂ€pps pĂ„ Ăstergötlands bokmĂ€ssa i dag, lördag. Den ges ut pĂ„ Linköpingsförlaget DIBB och förlĂ€ggaren Johan Hagesund Ă€r glad att samarbetet med Christer FĂ€llman gick i lĂ„s.
â Med sin gedigna erfarenhet var han det naturliga förstavalet för oss. FrĂ„n förlagets sida hade vi frĂ„n början en ganska diffus idĂ© som vi sedan förĂ€dlat tillsammans.
TvÄ Är har arbetet tagit och det mÀrks att bÄde författare och förlÀggare Àr stolta över det fÀrdiga resultatet.
â Ja, Ă€ven om jag trodde att jag skulle vara klar redan till julen 2013, flinar tidsoptimisten FĂ€llman.
â Jag Ă€r ju ganska yvig och boken har mĂ„tt bra av Johans tĂ„lamod och skarpa redaktörsblick.
Johan Hagesund medverkar sjÀlv i nÄgra kapitel. I rollen som konstnovis skriver han personligt bland annat om ett galleribesök och sitt möte med konstnÀren Olle Schmidt. Ett medvetet grepp för att bjuda in Àven mer konstovana lÀsare.
Fokus pÄ konsten
I boken finns lÀngre intervjuer med nÄgra av konstnÀrerna. Stefan Teleman berÀttar om liv och konst i sin ateljé i Norrköping och LinköpingskonstnÀrerna Stina Opitz och Caroline FÀrnström delar med sig av sina tankar och erfarenheter.
â Jag Ă€r sĂ„ glad och tacksam att de ville trĂ€da fram och ta sig tid. Det ger en fördjupad syn pĂ„ konstnĂ€rerna och deras villkor, sĂ€ger Christer FĂ€llman.
Tidigare i veckan fick nĂ„gra av de medverkande konstnĂ€rerna varsitt exemplar av "Konstscen Ăstergötland" vid en ballongprydd ceremoni i Passagen.
Stina Opitz blÀddrade nyfiket och sÄg fram emot att lÀsa den. Stefan Telemans första intryck var den tydliga mÄngfalden.
â Konsten kan inte fĂ„ nog med uppmĂ€rksamhet, betonade han.
Chister FĂ€llman tackade, signerade och log.
Men i lĂ€net verkar betydligt fler Ă€n de drygt 60 konstnĂ€rer som finns representerade i boken. Ăr du inte rĂ€dd att de ska bli besvikna?
â Det finns ungefĂ€r 200. HĂ€pnadsvĂ€ckande mĂ„nga och alla bra pĂ„ sitt sĂ€tt. Men det skulle bli en alldeles för tung bok om jag skulle ta med alla. Jag var tvungen att göra ett urval och det hoppas jag att de förstĂ„r.
Nytt och uppkÀftigt
Omslaget pryds av Cajsa von Zeipels platÄskoförsedda tjejskulptur "Hello, Goodbye" i Hackeforsrondellen i Linköping.
â Jag ville ha nĂ„got nytt, frĂ€ckt och uppkĂ€ftigt som folk kĂ€nner igen, sĂ€ger Christer FĂ€llman och berömmer hela formgivningen av boken:
â Mirja-Liisa Niemi fick sĂ€ker 10 000 bilder av mig och suckade inte ens nĂ€r jag sa "gör vad du vill". Hon har gjort ett fantastiskt jobb.
Vad har du kommit fram till nu nÀr du gjort din konstnÀrliga djupdykning, hur stÄr det till med den östgötska konstscenen?
â Den Ă€r rik och motsĂ€gelsefull. HĂ€r finns mĂ„nga bra konstnĂ€rer, offentliga institutioner och en konstintresserad publik. DĂ€remot borde det vara fler kommersiella gallerier och seriösa samlare.
â Suget efter att skapa konst verkar omĂ€ttligt, trots kĂ€rva ekonomiska förutsĂ€ttningar. Det finns en stark drivkraft hos lĂ€nets alla uttryckande och gestaltande mĂ€nniskor.