Fotografisk magi à la Göran Billeson

Ett välkomponerat ögonblicksfoto, gärna med lite humor. Så beskriver Göran Billeson en bra bild. I veckan fick han ta emot Linköpings kommuns honnörsstipendium för sina insatser som fotograf.

Fotograf Göran Billeson ser bilder överallt. Det är en yrkesskada, säger han. Så är det också Billeson själv som valt bildvinkeln åt forne Correnkollegan Jigerström. Konstverken intill Linköpings fotbollsarena heter "En mångfalds fysik" av Arijana Kajfes.

Fotograf Göran Billeson ser bilder överallt. Det är en yrkesskada, säger han. Så är det också Billeson själv som valt bildvinkeln åt forne Correnkollegan Jigerström. Konstverken intill Linköpings fotbollsarena heter "En mångfalds fysik" av Arijana Kajfes.

Foto: Peter Jigerström

Linköping2013-12-17 10:26

"Med sin drivna fotokonst visar Göran Billeson alltid upp en personlig stil som kännetecknas av lust att upptäcka nya vinklar och överraskande perspektiv och – kanske främst – fotografens verkliga kännetecken: förmågan att utnyttja ljuset i exakt rätt ögonblick."

Så står det i kommunens motivering till årets honnörsstipendium.

– Man blir nästan lite rörd, säger Göran Billeson på sitt lågmälda och försynta sätt.

Han är ingalunda en person som framhäver sig själv, verkar hellre i det tysta.

– Som fotograf vill jag vara osynlig, då blir bilderna som bäst.

En plats bakom mål

När Östergötlands museum ger ut en fotohistorisk bok får Göran Billeson ett eget kapitel. "Fotografer i Östergötland" beskriver utvecklingen från 1800-talets lådkameror och silverpläterade kopparplåtar till dagens teknik. Och Göran Billeson får representera det stora klivet från filmrullar till digitalt. Det är mycket som har förändrats sedan 1970-talet då en ung Göran för första gången klev in i ett mörkrum.

– Jag var väl typ tolv när jag bestämde mig för att bli pressfotograf. Jag var ofta på handbollsmatcherna i sporthallen och såg fotograferna som stod på bästa platserna bakom mål. Där ville jag också vara.

Målmedveten som få trotsade han arbetsförmedlingens råd och sökte till Gamleby fotoskola direkt efter högstadiet. "Du har inte en chans", sades det, men Billeson kom in på första försöket. Och via beredskapsarbete på länsmuseet och frilansande kvällar och helger fick han så stå där bakom målet som fast anställd pressfotograf på Corren.

– Det var jättekul, bättre jobb kan man inte ha. Särskilt under chefredaktör Ernst Klein på 90-talet, han värnade fotograferna och jag fick åka på många reportageresor utomlands.

Slutade på Corren

Men efter 18 år sade Göran Billeson upp sig, vi var många arbetskamrater som blev väldigt förvånade. Han var ju i mångt och mycket pressfotografen personifierad. Visserligen hade han varit tjänstledig ett tag och jobbat med den stora utställningen med Correns bilder under 50 år – "Mer än tusen ord". Men att sluta och starta eget ...

– Jag fick smak på att jobba hemifrån, i lugn och ro. Bestämma själv, helt enkelt. Visst var det en chanstagning, men jag kände att jag var färdig med pressfotograferandet.

Nu elva år senare har han ett stort eget bildarkiv, med drygt 7 000 sökbara bilder. Kommunen är en stor uppdragsgivare, liksom universitetet, länsstyrelsen, landstinget och Östgötatrafiken.

Hederssak att inte fuska

Mörkrum, filmer och framkallningsvätskor är borta sedan länge, nu är allt digitalt.

– Jag var ganska skeptisk i början, men då var heller inte digitalkamerorna särskilt bra. Men nu är ju tekniken fantastisk.

Dock finns det två saker att se upp med, påpekar han. Dels att det är viktigt ta hand om bilderna och spara dem säkert. Dels ger tekniken i princip obegränsade möjligheter att manipulera bilderna.

– Det är en hederssak för mig att inte fuska. Jag bearbetar inte bilderna mer nu än det jag tidigare kunde göra i mörkrummet. Man ska kunna lita på att mina bilder i äkta.

Men eftersom Göran Billeson är en mästerlig situationsfotograf, ser flera av hans bilder nästan omöjliga ut.

– Många tror till exempel att elefanten på skejtbrädan är fejkad. Men tittar man noga avslöjar skuggorna att det är på riktigt.

Just den bilden är ett lysande exempel på det Göran Billeson karakteriserar som en bra bild.

– Den ska fånga betraktaren och man ska gärna hitta något mer än det man ser direkt. Sen är det ju inte fel om den har en knorr eller förmedlar en känsla också.

Eget förlag

Vid sidan av frilansfotograferandet driver Göran även bokförlaget Billesons bilder AB, som bland annat ger ut Gunnar Elfströms böcker. Nästa projekt där är en bok om södra Linköping i samarbete med Landeryds hembygdsförening.

– De har tusentals bilder. Vi ska presentera några av dem tillsammans med mina nytagna bilder av samma motiv. Och nu snackar vi inte bara hus utan också klasskort till exempel. Det är extra kul eftersom jag själv är uppvuxen i Hjulsbro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!