"Jag mÄste hÀlsa till morsan i Linköping. Kom igen nu Britt-Marie, kör för fa-an!"
Det Àr nog mÄnga Linköpingsbor som fÄtt höra de orden efter att ha berÀttat var man Àr ifrÄn.
Mannen bakom det bevingade citatet Àr Patrik Nilsson. Han var pÄ klubben Aqua i Norrköping en dag 2008 dÀr Àven Vimmel-tv var och sÀnde. Patrik blev intervjuad, framförde sin hÀlsning, det lades sedan ut pÄ Youtube och resten Àr internethistoria.
För att hylla den hÀr och andra digitala guldklimpar har nu nÀtverksföretaget Globalconnect lanserat en kampanj dÀr man reser monument över fem olika virala klipp. Utöver "Kom igen nu Britt-Marie" handlar det Àven om oförglömliga klipp som "Jerry talar spanska" och "Du simmar ur bild, Kaj".
Patrick Igevad pÄ kommunikationsbyrÄn FLB Europa Àr en av dem som varit med och tagit fram kampanjen.
â Vi gjorde en omröstning tillsammans med ett Instagramkonto som heter Filmfabriken och försökte bara identifiera vilka som kĂ€nns som de viktigaste bland den hĂ€r typen av klipp. Sen fick folk nominera och sĂ„ röstades det fram fem stycken runt om i Sverige som ska fĂ„ fysiska monument, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Det var vĂ€l lite det som var tesen, att internetkultur ocksĂ„ Ă€r kultur, och att fler har sett "Jerry talar spanska" Ă€n vad som besöker Kungliga operan varje Ă„r i snitt.
Huvudpersonen sjÀlv har svÄrt att ta in det hela.
â Det Ă€r sĂ„ overkligt att tilldelas ett kulturpris. Det trodde man verkligen inte nĂ€r det utspelade sig, sĂ€ger Linköpingsbon Patrik Nilsson.
Men kultur har det blivit och Patrik förklarar att han med nöje följt omröstningen.
â Jag hade inte sjĂ€lv upptĂ€ckt det först. Det var en kompis som skickade att det gick att rösta. Men sen har Globalconnect hört av sig och förklarat hur det gick till.
Patrik, som sjÀlv kommer vara med pÄ avtÀckningen av monumentet, berÀttar att han fortfarande blir stoppad av gatan.
â Nuförtiden Ă€r det mest ungdomar som kommer fram. Efter att jag var med i Mauris "Uppdrag: Mat" sĂ„ har det varit mĂ„nga unga mellan Ă„tta och femton som har kommit fram och velat ta en bild.
Ăr det bara kul, eller har du tröttnat pĂ„ uppstĂ„ndelsen?
â Nej, det Ă€r bara roligt. Jag brukar sĂ€ga att det Ă€r roligt att kunna göra folk glada.
Hur ofta brukar du kolla pÄ klippet idag?
â Nej, det Ă€r inte alls sĂ„ ofta, sĂ€ger Patrik och skrattar
â Men det kan vara nĂ„gon gĂ„ng ibland nĂ€r nĂ„gon kommer pĂ„ att det Ă€r jag.
Monumentet över "Kom igen nu Britt-Marie"-klippet kommer att resas i Norrköping, utanför det som idag Àr Hugo Stekhus. SjÀlva avtÀckningen sker pÄ fredag. Statyn Àr gjord av granit och formad som ett rÀtblock, med en plÄt som förklarar vilket klipp det handlar om, och med en liten bronsskulptur pÄ toppen.
Varför inte en byst eller liknande?
â Vi ville inte trampa nĂ„gon pĂ„ tĂ„rna riktigt dĂ€r i början. Alla Ă€r vĂ€l inte helt bekvĂ€ma med den typen av synlighet. DĂ„ försökte vi identifiera nĂ„gonting som symboliserar det hĂ€r klippet, utan att gĂ„ in pĂ„ att göra nĂ„got slags eventuellt misslyckad tolkning av ett ansikte, sĂ€ger Patrick Igevad.
Ăr det inte en sĂ€nkt ribba för att hylla nĂ„got? Det Ă€r ju ingen som egentligen genomfört nĂ„gon prestation.
â Jag tycker att det Ă€r en ganska fin grej att hylla och ett Ă€mne som inte har tagits pĂ„ allvar riktigt. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga som delat har delat det hĂ€r och funnit glĂ€dje i den hĂ€r typen av klipp och virala fenomen.
â Prestationen Ă€r vĂ€l en sak, men vi tycker att det finns nĂ„got lokalt vĂ€rde eller internetvĂ€rde att fĂ„ ut det i det fysiska rummet. Att mer hylla typen av media pĂ„ nĂ„t sĂ€tt, och glĂ€djespridare och en tidig bĂ€rare av internetkultur.
Huruvida det kan blir fler monument Àr svÄrt att sÀga för Patrick Igevad pÄ kommunikationsbyrÄn FLB Europa.
â Det Ă€r inget bokat mer i Sverige, men det finns ju en förhoppning av fortsĂ€tta det hĂ€r arbetet pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.
â Kampanjen kommer att fortsĂ€tta i Finland nu, jag vet inte riktigt hur det ser ut dĂ€r, men de har satt igĂ„ng dĂ€r pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.