– Jag tror att det heter Synestesi, att man hör musik i färger.
Anton Nessvi sitter i en kontorsstol i sin studio. På datorskärmen har han klickat upp sin nya singel "Allting snurrar". Det är två dagar kvar tills låten släpps på Spotify.
– Den här låten är blå. Jag vill gärna att mina låtar ska bli blå, eller mer lilablå. Det var samma sak med min förra singel "Dina lakan", den var också lilablå. Men jag har en annan låt som ska släppas senare, den är lite annorlunda och mer avskalad, den är gul.
I september 2017 startade han upp Låghus studio med hopp om att det skulle bli en plats dit aspirerande popartister kunde komma för att bolla idéer och spela in musik. Till en början hade han en del besökare men han märkte snabbt att det inte var det han helst ville göra.
– Jag kom på att det jag tycker är roligast är att producera och skriva låtar. Så jag ändrade fokus från Studio-Nisse-tänket, säger Nessvi och snurrar lite i stolen.
– Jag började inse att "det manliga geniet som ensam går ner i sin grotta", det funkade inte för mig. För mig ska musik komma organiskt och man ska kunna göra saker ihop med någon.
Denne någon blev framförallt producenten Kenny Lundström i Norrköping. För drygt ett år sedan åkte Nessvi de 40 minuterna norrut med en skiss på en låt.
– Ofta är det när man inte har tänkt att man ska skriva en låt som man kommer på bra idéer. Jag fick upp textraden "Allting snurrar så jag tar en taxi hem" i mitt huvud och började tänka: "okej, vad har hänt här?"
Innan Nessvi klickar igång låten förklarar han att hans sångteknik är annorlunda, mer rytmisk. Han nynnar och visar takterna med handen innan hans inspelade röst tar över rummet: Snart vill jag palla kunna gå, som att det aldrig var vi två..."
– Jag vill sjunga om när man är lite svag. Jag har försökt samla massa "heart break moments" i en och samma låt där jag inte är så stark i någon del. Jag vill inte vara så cool, säger han när låten är slut. Det sista som hörs är ljudet av ett övergångsställe där det snart blir rött ljus.
– Det är övergångsstället vid Åhléns i stan.
Nyligen signade Nessvi med företaget The music box som hjälper artister att nå ut med sin musik. De sköter PR, kontakter med radiokanaler och så vidare. En lyx som Nessvi inte haft tidigare.
– Det är så jäkla skönt att lämna över den biten till de andra. När jag var helt själv och något gick dåligt så hade jag bara mig sig själv som kunde klappa en på axeln. Nu har jag folk som man kan samarbeta med, ett sammanhang.
The music box har bland annat valt ut tiden då låten ska släppas. Den var egentligen färdig redan i november men de ville inte att den skulle in och stångas bland all julmusik. Nu passar det bättre. Ett första delmål är att komma med på en av de stora listorna på Spotify.
– Radio kan verkligen lyfta upp någon. Blir man hajpad på P3 som till exempel Junior Brielle så får man en plattform. Men Spotify är ändå viktigare, lyckas man på P3 så har man gjort deras redaktörer nöjda, lyckas man på Spotify så har man verkligen nått ut.
Hur är känslan precis inför ett låtsläpp?– Det är lite läskigt, man vet ju inte alls vad som händer. Inte ens storbolagen har kontroll om låtarna hamnar på någon spotifylista.
Vågar du drömma dig iväg?– Jag är nog mer pessimist. Det är bättre att inte förvänta sig något, då blir det roligare om det faktiskt gör det.