Linköpingsparet tjänar tiotusentals kronor i månaden – på Tiktok

När jobbdatorn stängs för dagen plockar David Bengtsson från Tallboda upp telefonen för att skapa innehåll till Tiktok. Flickvännen Julia Lindberg, uppvuxen i Ullstämma, jobbar med det på heltid. 
Genom att visa upp sin vardag på sociala medier kan de tjäna rätt många tusenlappar varje månad, även om de inte vill kalla sig själva för influencers. 
– Det känns som att det ordet har blivit negativt laddat, säger de.

David Bengtsson och Julia Lindberg kommer båda från Linköping där de också träffades, men nu bor de tillsammans i Göteborg. Båda lägger mycket kraft på sina sociala medier. "Det tar mycket tid, men det ger också mycket energi", säger Julia.

David Bengtsson och Julia Lindberg kommer båda från Linköping där de också träffades, men nu bor de tillsammans i Göteborg. Båda lägger mycket kraft på sina sociala medier. "Det tar mycket tid, men det ger också mycket energi", säger Julia.

Foto: Annie Hogner

Linköping2025-06-08 05:00

När David Bengtsson, 28 år, började använda Tiktok för några år sedan kände han sig som en "oteknisk gubbe". Han visste inget om hur appen fungerade, och videoklippen han gjorde publicerades sporadiskt utan vidare eftertanke. 

Nu är läget ett annat.

De senaste dryga två åren har han börjat satsa mer seriöst på sitt konto, som under tiden har fått en tydligare riktning. Han beskriver att det nästan blir som ett extra heltidsjobb vid sidan om tjänsten som försäljningschef inom dagligvaruhandeln, eftersom det tar upp så pass mycket av hans fritid. När den vanliga arbetsdagen är slut börjar arbetet kreatör.

Den främsta målgruppen är unga män.

– En stor grundtanke är att jag vill försöka vara en så stor förebild som möjligt. När jag var liten hade jag behövt någon som var som jag försöker vara nu, framförallt när det kommer till relationer, säger han, och konstaterar att innehållet han själv skapar nu kanske hade fått honom att lyfta på ögonbrynen om han hade sett det för några år sedan.

David Bengtsson från Tallboda jobbar som kreatör vid sidan av sitt heltidsjobb. På Tiktok skapar han videor bland annat om självutveckling, träning och hur man är en bra partner. Han har också gjort en video där han tipsar andra kreatörer om hur man kan tänka när man ska göra samarbeten och ta betalt.
David Bengtsson från Tallboda jobbar som kreatör vid sidan av sitt heltidsjobb. På Tiktok skapar han videor bland annat om självutveckling, träning och hur man är en bra partner. Han har också gjort en video där han tipsar andra kreatörer om hur man kan tänka när man ska göra samarbeten och ta betalt.

Tillsammans med träning, självutveckling, kläder och hälsa är nämligen det som kallas för "princess treatment" ett stort tema i Davids videor. Begreppet florerar på Tiktok och kan tolkas ganska brett, men för honom handlar det om att behandla sin partner på "det absolut bästa sättet man kan med så mycket kärlek och omtanke som möjligt, och med stor respekt".

– För mig kan det vara allt från det vardagliga i att ge en komplimang, köpa blommor eller hålla upp en dörr, till att göra något mer storartat. Det handlar ofta om de små handlingarna.

I det här fallet är den som visas stor vördnad i klippen flickvännen Julia Lindberg, 25 år, som själv jobbar heltid med sociala medier.

– Jag tror att det jag lägger upp kan vara semitriggande, men jag hoppas också att det ger värde till den som behöver det, säger David.

Varför är det triggande?

– Det sticker ut, och jag tror inte att det är så många som gör sånt innehåll i Sverige. Det går emot en sorts machokultur och det kan nog finnas vissa som ser mig som en riktig toffel, men det handlar ju inte om att jag behandlar min partner som prinsessan på ärten.

David Bengtsson har i dagsläget 29 000 följare på Tiktok, och Julia Lindberg har cirka 21 000 följare. Genom samarbeten och annonsering kan de tjäna ordentliga pengar på sina sociala medier.
David Bengtsson har i dagsläget 29 000 följare på Tiktok, och Julia Lindberg har cirka 21 000 följare. Genom samarbeten och annonsering kan de tjäna ordentliga pengar på sina sociala medier.

Samtidigt som David vet att delar av hans innehåll kan sticka i ögonen för vissa, är det delvis det han tror gör att kanalen växer, vilket gör att han kan tjäna allt mer pengar på den. Som mest har han, med sina 29 000 följare, kunnat fakturera runt hundratusen kronor en månad. Då handlar det om pengar för flera samarbeten med företag vars tjänster eller produkter han marknadsfört. För varje enskilt samarbete kan han ta mellan 15 000 och 30 000 kronor.

– Och när jag får negativa kommentarer försöker jag bemöta dem dubbelt så positivt, säger han.

Varken David eller Julia ser sig själva som influencers, utan snarare som kreatörer som tycker att det är roligt att skapa innehåll. "Begreppet influencer är så laddat", säger de.
Varken David eller Julia ser sig själva som influencers, utan snarare som kreatörer som tycker att det är roligt att skapa innehåll. "Begreppet influencer är så laddat", säger de.
Som mest har Julia Lindberg kunnat fakturera cirka 50 000 kronor en månad, för samarbeten hon gjort på sina sociala medier. Ju mer kontot växer, desto mer kommer hon kunna ta betalt.
Som mest har Julia Lindberg kunnat fakturera cirka 50 000 kronor en månad, för samarbeten hon gjort på sina sociala medier. Ju mer kontot växer, desto mer kommer hon kunna ta betalt.

Just möjligheterna det finns att tjäna pengar på sociala medier gör att Julia Lindberg, med sina 21 000 följare på Tiktok, kan ägna sig åt det på heltid. Hon beskriver själv att innehållet hon skapar inte är så nischat, men att hon strävar efter att visa sitt liv, med toppar och dalar, på ett rått och ärligt sett.

– Jag vill vara en person jag hade behövt se på sociala medier när jag var yngre. Sen är jag medveten om att mitt content kan få det att verka som att vi lever ett perfekt liv i ett perfekt förhållande, men det är klart att vi också bråkar.

Visar ni upp bråken då?

– Det skulle vi aldrig få för oss att göra, men vi kan visa upp konflikthantering och prata om lösningar som funkar, eller inte funkar.

Julia Lindberg är uppvuxen i Ullstämma. Innan hon landade i Göteborg pluggade hon i Halmstad. "Nu när jag jobbar med sociala medier känner jag att jag har så himla mycket grund i min utbildning inom beteendevetenskap. Det gör att jag kan dela med mig av praktiska tips och tricks som  har hjälpt mig i livet", säger hon.
Julia Lindberg är uppvuxen i Ullstämma. Innan hon landade i Göteborg pluggade hon i Halmstad. "Nu när jag jobbar med sociala medier känner jag att jag har så himla mycket grund i min utbildning inom beteendevetenskap. Det gör att jag kan dela med mig av praktiska tips och tricks som har hjälpt mig i livet", säger hon.
En hel del innehåll till sina konton skapar paret tillsammans. "Det blir ett sätt för oss att umgås, och att vi båda håller på med det gör att vi har större förståelse för varandra", säger Julia.
En hel del innehåll till sina konton skapar paret tillsammans. "Det blir ett sätt för oss att umgås, och att vi båda håller på med det gör att vi har större förståelse för varandra", säger Julia.

Julia och David kommer båda från Linköping, men är just nu bosatta i Göteborg. Trots att det är en stor stad händer det att de blir igenkända på gatorna, av folk som sett dem på Tiktok. För att kunna hålla en stadig publiceringstakt samarbetar de ofta i videoskapandet, och det blir väldigt mycket mobiltid, på gott och ont.

– Eftersom vi båda håller på med det blir det ett sätt för oss att umgås, men vi försöker att producera mer än vi konsumerar. Man nås ju av så sjukt mycket information hela tiden, och det kan lätt bli för mycket, säger Julia.

Och den mängden bidrar ni till?

– Det är vi väl medvetna om och där har vi ett ansvar, så vi försöker vara så värdeskapande som möjligt i det vi gör, säger David.

Med mobilen som arbetsredskap skapar David och Julia videoklipp som får hundratusentals visningar, och ofta sker det på språng. Under tiden som intervjun med Corren sker hinner David spela in material till sin eget Tiktok-konto.
Med mobilen som arbetsredskap skapar David och Julia videoklipp som får hundratusentals visningar, och ofta sker det på språng. Under tiden som intervjun med Corren sker hinner David spela in material till sin eget Tiktok-konto.
Parets tips

Julia Lindberg och David Bengtsson konstaterar att det är "en hel djungel" att veta hur man kan ta betalt som kreatör, när man samarbetar med företag och marknadsför deras produkter eller tjänster. Här är några saker att tänka på för den som vill börja tjäna pengar på sina sociala medier:

1. Gör ingenting gratis. Om företag vill erbjuda produkter som betalning istället för pengar ska du överväga att tacka nej.

2. Antalet följare och deras engagemang avgör hur mycket betalt du kan ta. En riktlinje som vissa kreatörer pratar om är att man ska kunna ta tusen kronor per tusen följare man har om man gör ett samarbete. Det kanske inte alltid blir så, men kan vara värt att tänka på.

3. Varje samarbete ska vara en win-win för företaget och kreatören, så glöm inte bort att se ditt eget värde. Om du tycker att det är svårt att ta betalt, ta hjälp av någon som har bättre koll på prissättning och hur det fungerar.

4. Håll koll och läs på eventuella avtal du skriver med företag eller organisationer, för att säkerställa att du verkligen har koll på villkoren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!