Hanna Strand fångar upp rouge på en fluffig sminkborste, placerar det rosa pudret över sina kindben. Här, framför spegeln i sitt flickrum i Ekholmen, spelar hon in en stor del av de videor som sedan publiceras på Tiktok.
I skrivande stund har hennes konto drygt 70 000 följare och över fem miljoner gillamarkeringar.
– När jag startade kontot hade jag ingen aning om att det skulle bli så stort. Det är sjukt.
Något mål i form av antal följare har 19-åringen aldrig haft. Sedan start har hon däremot hoppats på att växa så mycket som möjligt.
– Jag har kunnat göra saker som jag annars kanske inte hade kunnat, konstaterar Hanna.
I dag har hon ofta samarbeten med olika företag och därtill får hon flera paket med gratisprodukter hemskickade varje vecka.
Men, trots möjligheterna som kontot ger ser hon flera negativa aspekter med sociala medier. Som exempel lyfter hon hetsen kring att se ut på ett visst sätt. I dag kan trender spridas med ett knapptryck och snabbt få fäste bland unga, vilket leder till att många mår dåligt.
– Om jag hade fått välja hade jag typ velat att sociala medier skulle försvinna.
Samtidigt skulle Hanna inte, som livet ser ut i dag, själv radera sina sociala medier.
– Hade det försvunnit för alla helt hade det varit okej, men jag vill inte själv sluta med det för det är en så stor del av vardagen. Även om jag kanske hade påverkats mindre och mått bättre utan det utseendemässigt så hade jag mått sämre av att jag inte följer med i det som händer.
För att bidra till ett sundare klimat försöker hon i alla fall att visa upp flera sidor av sitt utseende på TikTok.
– Jag får dagligen positiva kommentarer både utseendemässigt och personlighetsmässigt. Därför tycker jag det är viktigt att inte alltid vara fixad eller glad eftersom mina följare då jämför sig med en felaktig bild av mig.
Ändå förstår Hanna att hon bidrar till samhällets normer, genom sin livsstil. Kontots fokus är trots allt skönhet och kläder – och själv har hon sex fulla garderober.
– Det blir lite dubbelmoral. Jag är ganska tydlig med att det är onormalt att ha så mycket kläder som jag har och att man inte behöver ha det, men sedan gör jag också samarbeten där jag uppmanar folk till att köpa.
Samtidigt som hon ser det problematiska i mängden kläder menar hon att de faktiskt är hennes utrustning. De ger henne möjlighet att spela in varierade klädvideor, vilket är vad hennes följare vill se.
– Normalt tänker jag är att ha typ tre par jeans – ett par mörka, ett par ljusa och ett par svarta... Ett par kostymbyxor, ett par mjukisbyxor... Men eftersom jag ska visa upp kläder varje dag kommer man ju tröttna om det inte kommer in nya kläder.
Hur ser du på miljöaspekten?
– Jag förstår att jag ur ett miljöperspektiv är en ganska dålig människa, för att jag både har mycket kläder själv och uppmanar andra till att köpa. Jag vill tänka mer på miljön än vad jag gör, men det är svårt för mig att leva mer miljövänligt om jag ska kunna fortsätta med Tiktok på det sätt jag gör just nu.
Trots att Hanna konsumerar mycket menar hon dessutom att hon bidrar med miljötänk i andra frågor. Hemma äter familjen till största del svenskt och ekologiskt. De har heller inte rest utomlands tillsammans på flera år.
Själv åker hon dessutom alltid kommunalt till skolan, köper en hel del kläder second hand och säljer vidare plagg som hon inte längre använder.
– Sedan kan alla bli bättre – och jag kan också bli bättre.
När det gäller sociala mediers negativa delar lyfts ofta näthat. Där är Hanna ganska skonad. Dels är hon bra på att skaka av sig elaka kommentarer, dels får hon nästan uteslutande positiv respons på sina videor. De få hatkommentarer som hon väl får brukar hon radera. Hon förklarar att det är för följarnas skull, för att de inte ska riskera att ta åt sig.
– Jag har ju redan sett det och då kan det lika gärna vara kvar för min del, men jag vill inte att andra ska se det.
Utåt sett kan Hanna verka självsäker, med hög energi och en positiv inställning. Hon menar dock att självkänslan inte alltid finns där.
– Jag fejkar ganska mycket. Jag kan också ligga hemma och gråta och tycka att jag är ful.
Men, det lämnas utanför Tiktok-kontot. Målet med det är trots allt att göra människor glada.
– Jag vill att det ska vara så positivt som möjligt.
Är du någonsin rädd för att ge en falsk bild av ditt liv och mående?
– Nej… Jag tycker att jag visar tillräckligt mycket negativt för att man ska förstå att mitt liv är både bra och dåligt, men jag har ganska mycket energi och är glad som person. Det är sällan jag kommer till skolan och är på dåligt humör. Om jag är det försöker jag fejka att jag är på bra humör. Annars förstör jag bara för mig själv.
Hanna tror att det är hennes energi som möjliggör hennes livsstil – där hon jonglerar både skola, extrajobb, umgänge med vänner och Tiktok-kontot.
– Är man trött och hängig fattar jag att man kanske inte orkar gå i skolan, plugga, spela in videor och träffa kompisar, men eftersom jag har så mycket energi funkar det.
Det är snarare så att hon ibland har svårt att bromsa. I dag försöker hon att hitta en balans mellan det vardagliga livet och sociala medier, där målet fortfarande är att växa. Lösningen är att planera.
– Många tror att influencers får in pengar hur enkelt som helst och visst, det är enkelt jämfört med ett vanligt jobb, men det betyder inte att det inte är någonting alls, säger Hanna och tillägger:
– Jag kan inte ligga i soffan i fyra timmar och sedan tro att jag ska hinna göra allting.
Själv uppskattar hon att hon lägger ungefär två timmar per dag på sitt konto.
– Det är ändå mycket tid, som man hade kunnat lägga på annat.
Trots kontots tillväxt, alla fina kommentarer och gratisprodukterna som skickas hem drömmer Hanna inte om att jobba med Tiktok på heltid. I alla fall inte på lång sikt.
– Jag hade kunnat satsa mer på Tiktok under en period, men sedan vill jag verkligen ha det traditionella Svensson-livet med man, barn och ett fint, stort, vitt hus.
Hon konstaterar att sociala medier är en osäker bransch. Hennes konto kan när som helst bli borttaget och det finns heller ingen trygghet i form av fast lön, eftersom lönen beror på antalet samarbeten per månad.
– Jag känner inte att jag vill sitta och hålla på med sociala medier på heltid, men jag skulle kunna tänka mig att jobba 50 procent på ett vanligt jobb och 50 procent med sociala medier, fastslår Hanna.