ââRedan pĂ„ vĂ„r fösta julturnĂ© â och det Ă€r vĂ€l Ă„tminstone Ă„ttaânio Ă„r sen â sĂ„ fick vi ett par lediga dagar hĂ€r, som vi kunde njuta av. Vi checkade in pĂ„ ett hotell i centrum, lĂ€rde oss att hitta i city och kunde köpa julklappar till barnen. Sen dess brukar vi bo i Linköping, Ă„tminstone en natt pĂ„ varje höst- och julturnĂ©. Barnen Ă€r stora nu, men julklappar frĂ„n Linköping vill de inte sluta med.
JulsÄnger blir det Àven i Är om Àn inte sÄ mÄnga. I Norge, Danmark och Island kommer Sissel att luta sig tryggt mot dem, i Sverige tar hon lite större risker.
ââDet Ă€r nödvĂ€ndigt för alla artister, antingen utvecklas man eller sĂ„ stagnerar man och gĂ„r bort sig. Jag kĂ€nner att jag fortfarande utvecklas.
VIDEO: Hör Sissels sÄng frÄn besöket pÄ Corren
Konceptet âSongs of loveâ har hon haft i bakhuvudet i flera Ă„r. Att med sĂ„ng och musik skildra bĂ„de den mogna kĂ€rleken och den fula, missunnsamma svartsjukan. Drabbas man av kĂ€rleken mitt i livet fĂ„r man lov att ge sig hĂ€n, dĂ„ mĂ„ste man ge kĂ€rleken en chans.
ââMen det fĂ„r inte bli sursoppa â Âeller sötsoppa â av det hela, slĂ„r hon fast.
ââDet gĂ€ller för mig att Ă„tererövra lĂ„tarna. Som Stevie Wonder gjorde med âFor once in my lifeâ. Visste du att lĂ„ten skrevs för 60â70 Ă„r sen för Frank Sinatra?
Nej, det visste jag inte. Men kan dagens Bob Dylan sjunga lĂ„tar en gĂ„ng Ă€mnade för Frankie Boy, sĂ„ kan vĂ€l Sissel hugga in pĂ„ lĂ„tar en gĂ„ng arrangerade av och för Stevie Wonder. Eftersom âallaâ vet att hon inte Ă€r en soulartist mĂ„ste hon tackla lĂ„ten annorlunda.
â âFor once in my lifeâ Ă€r sĂ„ dejlig, sĂ„ wow, sĂ„ vĂ€ldigt, vĂ€ldigt glad och medryckande, sĂ€ger hon och sjunger nĂ„gra takter för fotografen och mig.
For once in my life
I have someone who needs me
Someone Iâve needed so long.
For once unafraid I can go where life leads me
Somehow I know Iâll be strong
(Stevie Wonder: For once in my life)
Klassikerâsom Kurt Weills âSeptember songâ och Bob Dylans âTo make you feel myâloveâ Ă€r andra lĂ„tar som kan komma upp lagom till premiĂ€ren samt ett bestĂ€llningsverk: en ny sĂ„ng av Stefan Nilsson som fĂ„tt ord av Py BĂ€ckman.
ââDet Ă€r mycket âkill your darlingsâ nĂ€r man stĂ€ller samman sĂ„ngerna, det fĂ„r inte bli för surt som sagt och inte för sött heller.
Om man jÀmför norsk och svensk smak sÄ verkar norrmÀn mer intresserade av svensk musik Àn vice versa. StÀmmer det?
ââJa, men det dĂ€r var nog tydligare för 20â30 Ă„r sen, dĂ„ politiska sĂ„ngare som Lillebjörn Nielsen och Finn Kalvik hade ett fantastiskt genomslag hemma i Norge. Men av det mĂ€rktes nĂ€stan ingenting i Sverige. SjĂ€lv lyssnade jag pĂ„ Ă se Kleveland. Medan Mikael Wiehe och Björn Afzelius var kjempestora över större delen av Norge.
Hur blev det sÄ?
ââEn förklaring lĂ€r vara att tv-nĂ€tet pĂ„ vestlandet byggdes ut vĂ€ldigt sent, medan om du bodde pĂ„ ostlandet fick du in svenska kanaler och radio. De pĂ„ östlandet visste precis allt om ny svensk musik och nya trender medan vi pĂ„ vestlandet inte visste ett dugg. Men det jĂ€mnade ut sig nĂ€r Abba fick sitt genombrott och nĂ€r Norge vann Melodifestivalen. Svenskarna har alltid varit flinka (duktiga pĂ„) att sprida sin musik över vĂ€rlden.
Aha! Ăr det dĂ€rför skidĂ„karen Petter Northug gör sitt bĂ€sta för att driva med sina svenska konkurrenter? För att ta revansch?
ââNej, det tror jag inte (skratt). Petter Ă€r en narr och en idrottsman i en och samma person. SĂ„ det han utsĂ€tter svenskarna för Ă€r nog mer en del av showen.
Vilka var dina favoritsÄnger nÀr du var barn?
ââJag Ă€lskade Thorbjörn Egner, som skrev âKlas KlĂ€ttermusâ och âFolk och rövare i Kamomilla stadâ. TĂ€nk dig det, han skrev berĂ€ttelserna, gjorde alla illustrationer, komponerade och arrangerade musiken och hade en finâberĂ€ttarröst. Hans visor lever fortfarande, bĂ„de i Sverige och Norge, sĂ€ger hon och börjar gnola pĂ„ en vaggvisa ur Klas KlĂ€ttermus repertoar,