Maria Nohra står för både manus och skådespeleri i föreställningen som spelats på Unga Klara i Stockholm. "Min mammas dotter" handlar om kärleken till, och de motstridiga känslorna runt, en mamma som ständigt sticker ut. Hon bryter mot samhällets oskrivna regler, försöker pruta i varenda affär och tvingar huvudpersonen att gå på sin första dejt med kusinerna i släptåg.
Några veckor senare, 3 september, fortsätter Linköpings riksteaterförening Karil säsongen med "Storstugan – en pyromans berättelse", efter ett manus av skräckförfattaren John Ajvide Lindqvist. Föreställningen är en monolog, med utgångspunkten tänk om det faktiskt var rätt att tända på?
24 september blir det internationellt gästspel på engelska med "Peer Gynt från Kosovo". Det är en pjäs om utanförskap och kampen för att kunna följa sina drömmar. Projektet är ett samarbete mellan teatrar i Kosovo, Tyskland och Sverige och har skådespelare de tre länderna, samt Albanien.
Mer internationellt blir det när australiensiska Casus kommer med nycirkusföreställningen "Knee Deep" 29 september. Fyra akrobater testar kroppens gränser, både poetiskt och brutalt.
I "Djävla nuläge" är det Sara Hansson (serietecknare och känd från bland annat "Tankesmedjan i P3) " som står för manus, tillsammans med regissören Erik Holmström. Ämnet är läget i samhället, och det pjäsförfattarna ser är inte roligt. Därför blir det gravallvarlig satir.
I mitten av oktober kommer "Fröken Julie", en nyskapande variant av August Strindbergs tragedi. Anna Pettersson gör alla roller, och har bland annat tilldelats kulturpris 2013 för sin prestation.
Mot slutet av säsongen blir det mer nutidssatir med "Världens lyckligaste kycklingar", som handlar om en kycklingbonde som strävar på, motarbetas av djurrättsaktivister och plötsligt får ett rejält break.