Upplopp blir skådespel

Varför brann bilarna, varför blev det upplopp i Stockholmsförorten Husby förra året? Finns det gemensamma nämnare med bilbränder i Skäggetorp och Ryd?

Skådespelaren Alejandra Goic i föreställningen "Marken brinner".

Skådespelaren Alejandra Goic i föreställningen "Marken brinner".

Foto: Pia Molin

Linköping2014-09-25 06:00

– Gå på stigen, marken brinner.

Skådespelarna vinkar in oss inbjudna journalister genom dörröppningen. Stämningen är suggestiv. Dovt ljus, rök, ljud.

– Gå på stigen, marken brinner.

Vi går balansgång på smala träplankor som leder förbi en skärm, där bakom öppnar sig rummet med en scen i mitten och två träläktare. Vi går upp och sätter oss.

– Skriv Husby, säger en man som kommer fram med en penna i handen.

– Skriv Husby, upprepar han och vi skriver Husby på träläktaren.

I de inledande raderna på pressinbjudan står det: "Välkommen till skamhället. Där poliser skjuter andra till döds och bilarna brinner som svar".

Föreställningen ”Marken brinner” vill gräva djupare för att hitta orsaken till ungdomarnas reaktioner. På fredag är det premiär på Ung/scen öst i Linköping.

Upploppen i Husby satte fart efter att polisen skjutit en knivbeväpnad 69-årig man i området. Mängder med bilar sattes i brand och oroligheterna spred sig till andra städer, däribland Linköping.

-Vi vill lyfta fram Husby på ett annat sätt än i media och det offentliga samtalet, där mycket av det som hände sågs som pojkstreck. Det har fortfarande inte varit tillräckligt fokus på varför det hände, säger Nasim Aghili , en av manusförfattarna.

Stämmer det verkligen att rapporteringen var så enkelspårig?

– Det kom fram en del annat, men den övergripande känslan är att det pratades utifrån majoritetssamhällets fokus.

Området bevakas mest när bilar brinner och bränder släcks. Den djupare problematiken uteblir, exempelvis den ökade utsattheten och för lite satsningar på unga i utsatta områden, menar Nasim Aghili.

– I föreställningen vill vi bekräfta de ungas erfarenheter av att möta rasism och marginalisering i samhället. Vi vill att de ska känna sig sedda.

Nasim Aghili pratar om en vuxenvärld som ofta tystar ner unga som klagar på sin vardag.

– Husbyborna vittnar själva om rasism, fattigdom och en extrem polisnärvaro.

Är polisnärvaron bara negativ?

-Det beror på. Relationen är ofta bra med poliser som har varit mycket i området och mött folk. De som sällan är där cirkulerar runt och ser alla som potentiella brottslingar. Det skapar en otrygghet i området.

Teaterföreställningen belyser även polisvåld som har bidragit till uppmärksammade upplopp i Los Angeles, Paris och London.

- Det är otroligt relevant i dag. Det finns flera incidenter av polisbrutalitet, bland annat under demonstrationerna i Malmö nyligen.

Innefattar föreställningen någon förståelse för polisens situation och agerande?

- Nej, vi undviker att prata om polisens perspektiv. Det är alltid de som får komma fram, vi vill visa på ett annat perspektiv.

Men finns inte risken att polisföraktet ökar bland skolungdomar som ser den här föreställningen?

- Det är inte vår uppgift att ta hänsyn till det, polisen får närma sig ungdomarna och behandla dem väl. Vi tror att bekräftelse av erfarenhet hos unga inte leder till fler konfrontationer. Istället öppnar det upp för möjligheter till förändring.

Nasim Aghili har skrivit pjäsen tillsammans med Revolution Poetry. Ett nätverk av unga poeter som har växt upp i olika förorter. Förhoppningen är att ungdomar som ser föreställningen ska känna sig sedda och förstådda.

– Förhoppningsvis får fler ett språk, så de kan protestera på andra sätt än att bränna bilar.

Fotnot: "Marken brinner" spelas på ung scen/öst mellan 26 september och 7 november.

Föreställningen spelas på Teater Bråddgatan 3 i Norrköping 9 november till den 12 december.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!