Verk i ständig förändring

Hur mycket rätt till ett verk har du som konsument och hur mycket har upphovsmannen/kvinnan? Och nu talar jag inte om den rent fysiska kopian utan upplevelsen i sig?

Linköping2011-09-16 00:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För mig var det en högtidsstund i måndags. För första gången släpptes alla sex Star Wars-filmerna samlade tillsammans och i högupplöst format i en finfin box. 40 timmars (!) extramaterial. Ett stycke film-historia, oavsett vad man tycker om filmernas kvalitet i sig. Allt vad man som fantast kan önska sig? Eller?

Både ja och nej. I måndags skrev Correns Fredrik Kylberg på kultursidorna inför släppet om ett intressant fenomen som jag inte tror existerar när det kommer till andra kulturyttringar.

Upphovsmannen/regissören/manusförfattaren George Lucas förkärlek till att i efterhand ändra, lägga till och dra bort från sina verk. För varje person som har någon form av relation till filmsviten finns det också en åsikt om huruvida Lucas har rätt att ändra i filmerna eller om han ska hålla tassarna borta.

Jag har personligen inget problem med att han kosmetiskt lappar och lagar det som tidens tand gått hårt åt. Eller det faktum att vissa av effekterna bättras på, för att vara konsekvent, då de ser eller beter sig annorlunda ut gentemot vad som kommer senare i serien.

Samtidigt kanjag förstå att vissa människor blir irriterade när händelseförlopp faktiskt ändras. Som att Darth Vader nu helt plötsligt skriker "Noooo!" när han kastar ner Kejsaren i schaktet för att rädda Luke. Eller förändringen från 1997 när Han Solo inte skjuter först längre när han sitter under pistolhot av skurken Greedo? Behövs det verkligen? Förbättrar det historien i sig? Han Solo förändras exempelvis från en kallblodig buffel till en person med ren och skär tur.

Vad skulle hända om Rolling Stones eller Beatles helt plötsligt skulle börja byta ut ord i sina låttexter? Ramaskri eller en axelryckning och ett slött uttryckt "meh"? Har de "rätt" till det eller ligger den informationen så djupt lagrad i folksjälen att det är omöjligt?

George Lucas menar att det är en ständig process, ett arbete i förändring och om tekniken tillåter det, varför inte? Faktum är att Lucas redan under filmens första vecka på biograferna i maj 1977 gjorde förändringar i ljudbilden. Så något egentligt original är det faktiskt svårt att tala om. Kanske har auteuren rätten på sin sida och vi som publik kan bara spänt vänta på och debattera nästa förändring?