Det Ă€r inte alltid lĂ€tt att bena ut inspirationskĂ€llorna till en roman. För Gertrud Hellbrands del var det flera olika spĂ„r som till slut strĂ„lade samman i âSatyriconâ.
Ett Ă€rvt erotiskt lexikon, prĂ€glat av tidens syn pĂ„ modern frigjordhet. En lĂ„ng rĂ€cka 40-Ă„rskalas i omgivningen, dĂ€r vĂ€nner som kanske inte hade trĂ€ffats pĂ„ tioâfemton Ă„r strĂ„lade samman igen. Och en dröm om att ge liv Ă„t femme fatalen, den farliga, lustdrivna kvinnan sĂ„ som hon ofta speglades i 90-talsfilmer.
ââOch sĂ„ var det dags att Ă„teruppvĂ€cka den svenska synden â precis som de pratar om i romanen, sĂ€ger Gertrud Hellbrand och skrattar.
I romanens centrum stĂ„r den unga, vackra â kanske lite pryda â Olivia som av sin nyvunna vĂ€ninna RenĂ©e introduceras för dennas bror Rufus. Hon kommer inte ifrĂ„n kĂ€nslan av att RenĂ©e pĂ„ nĂ„got mĂ€rkligt sĂ€tt har erbjudit henne till brodern som âen festlig gĂ„vaâ.
Syskonen har tillgĂ„ng till en stor uppsaliensisk vĂ„ning och en lagom dekadent kamratkrets. De lever i ett bacchanaliskt rus, inspirerade av bland andra bdsm-klassikern âBerĂ€ttelsen om Oâ av pseudonymen Pauline RĂ©age. Rufus dominerar Olivia och hon njuter av det â men kĂ€nslor av skam och oresonlig svartsjuka smyger sig Ă€ndĂ„ in i den frisinnade gemenskapen.
TT: Varför lockades du av att skriva om masochism och bdsm?ââDet Ă€r nĂ„got sĂ„ arkaiskt i det, dĂ€r blottlĂ€ggs nĂ„got grundlĂ€ggande mĂ€nskligt. Erotik i litteraturen i dag verkar antingen vara samlivsmisĂ€r och diskbĂ€nksrealism eller sĂ„ Ă€r det fullstĂ€ndigt lĂ€ttsmĂ€lt underhĂ„llning. Man glömmer att det finns en vĂ€ldigt stolt litteraturtradition med erotisk litteratur, dĂ€r en av mina favoriter Ă€r Leopold von Sacher-Masochs klassiker âVenus i pĂ€lsâ.
Men Gertrud Hellbrand blir inte arg om man i stĂ€llet jĂ€mför hennes roman med sĂ„ vitt skilda böcker som Donna Tartts âDen hemliga historienâ och EL James bdsm-light-bĂ€stsĂ€ljare â50 nyanser av honomâ.
ââJag tycker visst att man kan sĂ€ga att boken Ă€r inspirerad av âDen hemliga historienâ, att det Ă€r en sorts tribut till den. Men i Donna Tartts roman ligger erotiken under ytan, den manifesteras pĂ„ sin höjd i ett par kyssar. Det EL James Ă€r bra pĂ„ Ă€r sexskildringar. Hon Ă€r en skicklig pornograf, men ingen tungviktare till författare.
Skillnaden mellan EL James och von Sacher-Masoch Ă€r bland annat sprĂ„ket, menar Gertrud Hellbrand. Hon beskriver prosan i âVenus i pĂ€lsâ som barockt prunkande och livsbejakande.
ââDen fullstĂ€ndiga kapitulationen inför kvinnan Ă€r sĂ„ vacker och rörande. Samtidigt blir mannen otroligt grymt behandlad och utsatt. Det finns nĂ„got i det dĂ€r spelet som blottlĂ€gger mĂ€nskliga maktrelationer, men ocksĂ„ den grundlĂ€ggande ambivalensen i oss.
Underkastelse Ă€r ett tema som löper igenom alla Gertrud Hellbrands romaner, frĂ„n debutboken âVinthundenâ till den senaste romanen âVeterinĂ€renâ. Den sistnĂ€mnda Ă€r pĂ„ ytan nĂ„got helt annat, en episk slĂ€ktkrönika om en veterinĂ€r pĂ„ den östgötska slĂ€tten. Men ocksĂ„ dĂ€r finns en underliggande berĂ€ttelse om maktutövning.
ââJag försöker nog skriva âmot mig sjĂ€lvâ i varje bok och tvinga mig loss frĂ„n mitt sĂ€tt och min ton. Men jag tycker vĂ€l inte att jag lyckades helt och hĂ„llet med det. Ăven âVeterinĂ€renâ handlar mycket om vem som Ă€r drivande, vem som Ă€r svag och vem som Ă€r stark. Vem underkastar sig en annans livsdröm?
En drivkraft i arbetet med âSatyriconâ var ocksĂ„ att lura lĂ€saren att engagera sig i en berĂ€ttelse dĂ€r rollfigurerna inte Ă€r odelat sympatiska. SjĂ€lv brukar hon uppmuntra sina elever pĂ„ skrivarkursen pĂ„ Bona folkhögskola att vara lite mer omoraliska nĂ€r de skriver.
ââJag tycker att vĂ„r tid Ă€r för moralisk. Det Ă€r inte litteraturens uppgift att bara skildra karaktĂ€rer som har önskvĂ€rda vĂ€rderingar och handlar rĂ€tt. Litteraturen ska Ă€ven skildra mĂ€nniskans lĂ„ga drifter och motiv. (TT)