Varför just Kristian Tyrann?
ââ1500-talet Ă€r spĂ€nnande just för att det Ă€r pĂ„ grĂ€nsen mellan den gamla tiden, medeltiden, och den nya tiden. SĂ„ mycket hĂ€nde dĂ„ som fortfarande pĂ„verkar oss. Att skriva om Kristians liv blir att skriva om hela Nordens utveckling under ungefĂ€r trettio Ă„r nĂ€r allt stod och vĂ€gde. Norden var en enhet nĂ€r Kristian vĂ€xte upp och blev kung, Ă€ven om den utmanades av starka krafter. Men det var unionen som var utgĂ„ngspunkten â trots det har den behandlats som ett mĂ€rkligt undantag av svenska historiker som har haft svĂ„rt att ta sig ur ett nationalistiskt synsĂ€tt. För att förstĂ„ de som levde dĂ„ mĂ„ste man försöka se unionen och andra förutsĂ€ttningar utifrĂ„n den tiden, inte frĂ„n hur det gick sedan. Det Ă€r svĂ„rt, för de som vann över Kristian skrev historien och de har prĂ€glat vĂ„r uppfattning om den hĂ€r tiden.
Har vi en orĂ€ttvis bild av honom? Ăr det sant att han kallas âden godeâ i Danmark?
ââBĂ„de ja och nej. Det Ă€r orĂ€ttvist att inte se honom för de saker han försökte göra, vilket var mycket som vi i vĂ„r tid skulle kunna stĂ€lla oss bakom. En av de viktigaste sakerna var att han befriade bönderna frĂ„n deras livegenskap genom att förbjuda vornedskabet som gĂ€llde i mĂ„nga delar av unionen. Han försökte ocksĂ„ skapa en starkare internationell koppling för sin union, frĂ€mst genom sitt giftermĂ„l med Elisabet av Habsburg som var sondotter till den tysk-romerske kejsaren. Kristian kĂ€mpade ocksĂ„ för att skapa starkare förutsĂ€ttningar för handeln och bryta maktmissbruk som aristokrater och kyrkan gjorde sig skyldiga till. Men samtidigt valde han inte â som vi vet minst sagt â sĂ€rskilt diplomatiska vĂ€gar att genomföra sina förĂ€ndringar. För det straffades han, sĂ€kert inte helt orĂ€ttvist. SĂ„ valet Ă€r till sist upp till oss, vad vill vi minnas av honom? Bara att han var en tyrann, eller att han ville genomföra saker som var lĂ„ngt före hans tid och som skulle gjort att mĂ„nga mĂ€nniskor hade fĂ„tt det bĂ€ttre?
Det dĂ€r med âden godeâ Ă€r faktiskt en myt som kommer sig av Kristians egen propaganda. NĂ€r han var i landsflykt försökte han utmĂ„la sig som böndernas beskyddare, vilket han alltsĂ„ var genom sina lagar, och i den propagandan kallades han det. Men det var ingen som frivilligt kallade honom det. Intressant Ă€r ocksĂ„ att minnas vilket enormt folkligt stöd han hade, sĂ€rskilt i SkĂ„ne. DĂ€r tvingades den nye makthavaren efter Kristian utkĂ€mpa ett lĂ„ngt uppror innan de till sist gav upp sitt stöd för Kristian.
Vad Àr svÄrast med att försöka ge liv Ät en historisk person?
â Det svĂ„raste Ă€r att vi Ă€r hĂ€nvisade till de kĂ€llor som har överlevt. De kan vara fragment eller vĂ€ldigt ojĂ€mnt bevarade över livsloppet för den mĂ€nniska man skriver om. Det gĂ€ller ocksĂ„ att minnas att nĂ€stan allt som finns kvar gör det för att nĂ„gon tyckt att det har varit vĂ€rt att spara för eftervĂ€rlden. Samtidigt Ă€r det ocksĂ„ spĂ€nningen i att hĂ„lla pĂ„ med historisk forskning. Vad kan vi faktiskt fĂ„ veta om nĂ„gon som levde för femhundra Ă„r sedan? Kan vi förstĂ„ hur de tĂ€nkte? I Kristians fall finns framför allt mĂ€ngder av brev som gör det möjligt att komma nĂ€ra honom, sĂ€rskilt under perioder av hans liv. Breven handlar om alltifrĂ„n hans privata angelĂ€genheter till storpolitik. Det Ă€r nog inte sĂ€rskilt kĂ€nt att han brevvĂ€xlade med sĂ„ inflytelserika personer som Henrik VIII av England, kejsaren Karl V av tysk-romerska riket och med Martin Luther.
Tidigare har du skrivit om bland annat Karl IX och drottning Kristina. Vem tÀnker du ta dig an hÀrnÀst?
â Det kommer inte bli en biografi, utan det kommer bli en annorlunda bok som har en global utgĂ„ngspunkt. Och â hoppas och tror jag â den kommer att bli vĂ€ldigt spĂ€nnande och utmanande.