Det vĂ€xande huset – Johan Dahlskog

Med novellen "Det vÀxande huset" Àr Johan Dahlskog en av 2022 Ärs vinnare av tÀvlingen Unga berÀttare.

Johan Dahlskog om sitt skrivande: ”Det jag gillar med att skriva Ă€r att det tillĂ„ter mig att fĂ„ utlopp för de idĂ©er och berĂ€ttelser som suttit instĂ€ngda inom mig sjĂ€lv efter ett tag. Förr eller senare sĂ„ mĂ„ste de komma ut och förverkligas, och dĂ„ gĂ€rna i skriven form, dĂ„ det hjĂ€lper en att stĂ€rka kontrasten mellan fantasi och verklighet. Men mestadels för att det Ă€r kul! I skrivna berĂ€ttelser sĂ„ Ă€r ordet fritt och du som författare har kontrollen. DĂ€r man kan kĂ€nna att man saknar makten att pĂ„verka saker i verkligheten, kan man förebygga i skrivandet, Ă€ven om det bara Ă€r en fantasi.”

Johan Dahlskog om sitt skrivande: ”Det jag gillar med att skriva Ă€r att det tillĂ„ter mig att fĂ„ utlopp för de idĂ©er och berĂ€ttelser som suttit instĂ€ngda inom mig sjĂ€lv efter ett tag. Förr eller senare sĂ„ mĂ„ste de komma ut och förverkligas, och dĂ„ gĂ€rna i skriven form, dĂ„ det hjĂ€lper en att stĂ€rka kontrasten mellan fantasi och verklighet. Men mestadels för att det Ă€r kul! I skrivna berĂ€ttelser sĂ„ Ă€r ordet fritt och du som författare har kontrollen. DĂ€r man kan kĂ€nna att man saknar makten att pĂ„verka saker i verkligheten, kan man förebygga i skrivandet, Ă€ven om det bara Ă€r en fantasi.”

Foto: Privat

Litteratur2022-12-10 09:00

Det var inte det vackraste huset pĂ„ landsbygden, eller det mest eftertraktade, men dess lĂ€ge och utsikt över BrĂ„vikens vatten, förvandlade den förfallna bostaden till ett slott i hennes ögon. PĂ„ en ödslig höjd som överblickade nĂ€rliggande vetefĂ€lt stod huset ensamt som det hade gjort i snart hundra Ă„r enligt LantmĂ€teriet. Den scharlakansröda fĂ€rgen pĂ„ dess vĂ€ggar hade flagnat och dess benvita lister var redo att slĂ€ppa frĂ„n sina fĂ€sten. Rummen stod tomma, och glasrutorna i fönstren hade antingen avlĂ€gsnats eller spruckit. Trots det sĂ„ var det ett renoveringsprojekt hon var villig att ta sig an, dĂ„ hon kunde förestĂ€lla sig dess fulla potential. 

Även om marken var till salu, sĂ„ hade hon funnit det svĂ„rt att erhĂ„lla Ă€ganderĂ€tten till byggnaden, samt tillstĂ„ndet att fĂ„ renovera huset till ett vĂ€rdigt skick att kalla för ”hem”. Den omstĂ€ndliga processen att gĂ„ igenom alla papper och betalningar tog nĂ€ra ett Ă„r innan bĂ„de höjden och byggnaden stod i hennes namn. I sanning sĂ„ var huset inte större Ă€n en stuga: en farstu, ett sovrum, ett kök med kakelugn, och en mindre matsal. Hon hade förvĂ€ntat sig mögel bakom vĂ€ggarna och förruttnade golvbrĂ€dor, men fann att trots husets hĂ€rjade yttre sĂ„ hade dess innandöme skonats av tidens tand. Det var ett mĂ€rkligt fenomen att finna en sĂ„ gammal byggnad vars interiör stod relativt orörd. Med undantag för byte av glasrutor, ett Ă„rhundrade av spindelvĂ€vsdraperier, och högar av damm, sĂ„ var det inte mycket som krĂ€vdes i kostnad av restaurering. 

Efter att ha stĂ€dat och Ă„terstĂ€llt husets sovrum till nyskick sĂ„ lĂ€t hon tillbringa sin första natt dĂ€r. En natt som följdes av en mĂ€rklig dröm, med ett Ă€nnu mĂ€rkligare uppvaknande. Hon drömde att hon öppnade dörren frĂ„n sitt ljusblĂ„ sovrum och blev varse ett rum pĂ„ dess andra sida – ett elegant galleri lĂ€mpat för en herrgĂ„rd. Hon hade aldrig sett rummet tidigare, men accepterade det som ett pĂ„fund av hennes fantasi, en verklighet som enbart existerade i drömmens vĂ€rld. Men verkligheten var nyckfull. För nĂ€r hon vĂ€l vaknade frĂ„n sin dröm och lĂ€mnade sitt sovrum, sĂ„ upptĂ€ckte hon att huset var större Ă€n det hade varit tidigare. DĂ€r hon hade förvĂ€ntat sig att hitta farstun stod dĂ€r nu i stĂ€llet ett elegant galleri. Hon tappade andan för ett ögonblick och försökte sansa sig. 

Hur kunde en sĂ„dan uppenbarelse vara möjlig? Galleriet hade inte funnits dĂ€r innan, och inte hade hon renoverat nĂ„got sĂ„dant rum tidigare. Hade hennes dröm gjort det till verklighet? Det var inte möjligt, men pĂ„ nĂ„got sĂ€tt hade hennes hus fysiskt expanderat. Åtminstone pĂ„ insidan. Sett frĂ„n utsidan förblev stugan densamma. Hon slogs av tanken att omedelbart ringa efter nĂ„gon, men beslöt sig för att avstĂ„. Vad skulle hon ens sĂ€ga? Att hennes hus hade vuxit? Och vad skulle folk sĂ€ga? Hon intalade sig att hon bara var överarbetad; att hon skulle Ă„terfinna sitt förstĂ„nd efter en natts vila, och att galleriet dĂ„ skulle vara borta, och att huset skulle Ă„tergĂ„ till sitt normala tillstĂ„nd. 

Samma natt drömde hon igen. Den hĂ€r gĂ„ngen drömde hon om hur hon vandrade genom galleriet och öppnade en dörr lĂ€ngs med vĂ€ggen pĂ„ dess vĂ€nstra sida. En dörr som hon i drömmen var medveten om inte existerade i vaket tillstĂ„nd. Hon öppnade den och fann ett lĂ€srum med bokhyllor som dignade av böcker berörande alla möjliga sorters suspekta Ă€mnen. Bokryggarna pĂ„ lĂ€dervolymerna var slitna, men obskyra ord som ”esoterik” och ”metafysik” förekom ofta bland deras titlar. Ett plötsligt skrĂ€nande som kom frĂ„n nĂ„gon annanstans inuti huset fick henne att rysa till och slĂ„ upp ögonen. 

NĂ€r hon vĂ€l vaknade kunde hon konstatera att hon inte hade inbillat sig galleriet. Det var fortfarande dĂ€r, belĂ€get precis utanför hennes sovrum, och nu med en ny dörr som tillĂ€gg. Hennes farhĂ„gor gick i uppfyllelse nĂ€r hon öppnade dörren och lĂ€srummet frĂ„n hennes dröm uppenbarade sig för henne. Hennes hus hade Ă€nnu en gĂ„ng vuxit till sig ett rum som inte funnits dĂ€r tidigare. Hur mycket hon Ă€n vĂ€grade att acceptera det, sĂ„ kunde hon inte lĂ€ngre hysa nĂ„gra tvivel om att huset var ett övernaturligt fenomen. Dess oskuldsfulla och rustika fasad förblev stum om de kusliga expansionerna som skedde inuti. 

En biltur till nĂ€rmsta bibliotek och sökningar pĂ„ LantmĂ€teriets arkiv gav begrĂ€nsat med information om det egendomliga husets förflutna. Även om det inte nĂ€mndes nĂ„gonting om tidigare Ă€gare eller rapporterade problem, sĂ„ fanns dĂ€r Ă€ndĂ„ en historik som var bortom hennes förvĂ€ntan. Det nuvarande huset var inte den ursprungliga byggnaden, utan stod enbart belĂ€get pĂ„ det Ă€ldre husets grunder. Ursprungsbyggnaden hade varit en prĂ€ktig herrgĂ„rd, ett hem Ă„t en friherre vid namn Jakob Tre Solar av BjörnsnĂ€s. Uppgifter om nĂ€r herrgĂ„rden grundlades hade gĂ„tt förlorade dĂ„ byggnaden brann ner Ă„r 1719. Orsaken bakom branden hade aldrig kunnat faststĂ€llas men tillskrevs RysshĂ€rjningarna i Östergötland samma Ă„r. Sökningar pĂ„ adelsĂ€tten Tre Solar av BjörnsnĂ€s gav inga resultat dĂ„ slĂ€kten hade dött ut pĂ„ svĂ€rdssidan tillsammans med Jakob som hade omkommit i branden. Ännu fĂ€rre var uppgifterna som angick friherren sjĂ€lv, men en del utdaterade kĂ€llor talade om ”okonventionella metoder” och ”hĂ€xkonster” i samband med hans namn. 

Utan en rimlig förklaring till husets förflutna och dess nutida beteende Ă„tervĂ€nde hon. Kanske skulle sanningen uppenbara sig för henne desto mer som hon drömde? Och drömde, det gjorde hon. För samma natt drömde hon om hur hon vandrade ut frĂ„n sitt sovrum, genom galleriet, och ut till lĂ€srummet. Det sĂ„g precis ut som hon hade lĂ€mnat det föregĂ„ende natt. Hon gick ut ur lĂ€srummet och öppnade dörren frĂ„n galleriet som hon antog skulle leda henne ut till farstun. Och mycket riktigt, det gjorde den. Dock sĂ„g farstun inte lĂ€ngre sig lik ut,  den som hon var bekant med i verkligheten. Den var mycket större, och mycket elegantare, med vitmĂ„lade pelarvalv av trĂ€ och en ljuskrona i taket. Det var som om hennes boning sakta men sĂ€kert antog formen av herrgĂ„rden som stĂ„tt dĂ€r innan. FrĂ„n farstun gick hon ut till köket: vitskimrande kakel och putsat golv. FrĂ„n köket gick hon ut till matsalen och fann dukade lĂ„ngbord med servis i rent silver. Åter ute i farstun öppnade hon en ny dörr som hade uppenbarat sig. Denna dörr kĂ€nde hon inte igen frĂ„n verkligheten. I samma ögonblick som hon tryckte ned handtaget vaknade hon Ă„terigen av ett högt skrĂ€nande. 

Än en gĂ„ng fann hon att huset hade vuxit sig större, och hon visste inte om hon skulle kĂ€nna oro eller tacksamhet, dĂ„ husets interiör var nĂ€stan fullkomligt renoverad. Men hur och nĂ€r skulle det fĂ„ sitt slut? Skulle hennes drömmar fortsĂ€tta att upptĂ€cka nya rum för huset att expandera med, eller skulle det nĂ„ sitt slut nĂ€r huset hade tagit sin ursprungliga form som det haft innan branden? Det fanns bara ett sĂ€tt för henne att ta reda pĂ„ det. 

NĂ€r natten vĂ€l föll sĂ„ fattade hon modet och öppnade den nya dörren i farstun i drömmen. Det sĂ„g ut som ett arbetsrum. Ett snidat skrivbord i alm stod lĂ€ngs med de rödtapetserade vĂ€ggarna. Den röda fĂ€rgen var ett plötsligt skifte dĂ„ de övriga rummen hade varit mĂ„lade i lugnande blĂ„tt och vitt. VĂ€ggarna var draperade med tvĂ„ vĂ€vda tapeter: den ena vars morbida motiv tycktes förestĂ€lla en herrgĂ„rd i brand, med nĂ„gon sorts form av grotesk varelse som överblickade sceneriet. Den andra förestĂ€llde hennes stuga pĂ„ höjden. Höjden som i genomskĂ€rning dolde ruinerna av den nedbrunna herrgĂ„rden och det grinande odjuret i dess centrum. Mellan dessa dekorationer fanns en sista dörr. Hon hade inte blivit varse den tidigare, dĂ„ den hade smĂ€lt in i miljön perfekt med sin röda fĂ€rg. 

Med ens kĂ€nde hon sig inte helt ensam lĂ€ngre. FrĂ„n nĂ„gonstans inuti huset kom omĂ€nskliga lĂ€ten som hon inte skulle kunna beskriva eller efterhĂ€rma Ă€ven om hon sĂ„ hade önskat. Det var nĂ„gonting annat dĂ€rinne med henne. Hon ville vĂ€cka sig sjĂ€lv frĂ„n drömmen, men drabbades av en tillfĂ€llig vanmakt. Hennes tankar drĂ€nktes fullkomligen av isande, ihĂ„liga skrĂ€nanden som blev allt högre och högre, och hon upptĂ€ckte till sin fasa att de kom frĂ„n andra sidan av den röda dörren. 

Hon ville vĂ€gra att öppna den, men insĂ„g att i denna dröm sĂ„ fanns det inga hĂ€mningar som kunde hĂ„lla hennes nyfikenhet tillbaka. Hon var skrĂ€ckslagen, men fattade likvĂ€l beslutet att öppna den sista dörren, ivrig pĂ„ att utforska vad för rum som vĂ€ntade pĂ„ dess andra sida. Hon tryckte ned det mĂ€ssingskimrande handtaget och lĂ€t dörren glida upp. 

I nĂ€sta stund befann hon sig i sin sĂ€ng, vĂ€ckt av sitt eget gallskrik. Hon badade i kallsvett. Hennes huvud och hjĂ€rta bultade i kapp med varandra. Huset hade vuxit till sig ett arbetsrum, det visste hon. Och ytterligare ett rum... 

Det sista rummet ville hon inte tĂ€nka pĂ„ eller ens besöka. NĂ€r hon försökte att minnas vad hon sett eller upplevt i drömmen drabbades hon av panik. Det var som om hennes medvetande försökte dölja en hemsk sanning för henne; ett trauma som skulle ha övervĂ€ldigat henne till vansinne. Hon packade i stĂ€llet sina vĂ€skor och lĂ€mnade huset pĂ„ höjden i all hast, utan att sĂ„ mycket som se sig om. 

Det dröjde ett halvĂ„r innan hon lyckades förhandla sig till bekvĂ€mare omstĂ€ndigheter i en 2:a i Norrköping. Huset och höjden sĂ„lde hon billigt, lyckligt omedveten om att dĂ€r det tidigare hade stĂ„tt ett ruckel stod nu en prĂ€ktig vitmĂ„lad 1700-tals herrgĂ„rd med en farstu, ett kök, en matsal, ett sovrum, ett galleri, ett lĂ€srum, ett arbetsrum – och ett rum som stod till synes tomt. Hon skickade efter kvarlĂ€mnade Ă€godelar med en flyttfirma, dĂ„ hon vĂ€grade att nĂ„gonsin sĂ€tta sin fot inom rĂ€ckhĂ„ll av huset igen. SkĂ€let till hennes flykt och plötsliga försĂ€ljning av huset förblev ett mysterium för alla involverade parter dĂ„ ingen kunde se nĂ„got förnuft i att lĂ€mna ett sĂ„ fint hus bakom sig. HerrgĂ„rden hade ju trots allt alltid legat dĂ€r. 

I efter hand föreföll det som om efterkommande Àgare inte hade nÄgonting att klaga över dÄ huset var allting de nÄgonsin hade kunnat drömma om.

Johan Dahlskog Àr 28 Är och bor i Norrköping

Juryns motivering

"En vÀlskriven och, utifrÄn flera aspekter, realistisk berÀttelse som med sömlösa övergÄngar mellan verklighet, dröm och mardrömmar överraskar lÀsaren i flera steg och hÄller spÀnningen levande fram till sista meningen."

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!