VĂ€lkommen in i finkulturen, herr Edenborg!

Augustnominerade "Alkemistens dotter" har öppnat dörrarna till litteraturens finrum för Carl-Michael Edenborg, frÄn Linköping. Men det Àr inte revanschlustan som driver honom, utan drömmen om att verkligen beröra lÀsarna.

Foto: Per Groth / TT

Litteratur2014-11-06 06:00

Det sÄg ut som om han njöt dÀr uppe pÄ Nalens scen, nÀr nomineringarna till Augustpriset presenterades den 20 oktober. Men inuti var Carl-Michael Edenborg kluven.

­– Jag Ă€r inte bekvĂ€m i sĂ„dana situationer. Jag kan vara bekvĂ€m i en fĂ„nig vulgĂ€r tv-soffa, det Ă€r mer jag, dĂ„ vet jag att det hĂ€r kommer mormor att gilla. Men nĂ€r jag befinner mig i en salong kĂ€nner jag mig som nĂ„got som katten har slĂ€pat in. Det Ă€r inte det jag strĂ€var efter, jag vill bli lĂ€st av folk som Ă€r som jag, sĂ€ger han.

LÄngfingret och medierna

Medierapporteringen efterÄt handlade mer om hans lÄngfinger Àn om boken han skrivit. Att han under gruppfotograferingen medvetet visade sitt nytatuerade finger tolkades i Expressen som "Edenborgs lÄngfinger mot bokbranschen".

­– Det blev en pseudonyhet som jag föraktar, helt enkelt, sĂ€ger han irriterat, dĂ€r han sitter uppflugen i sĂ€ngen i sin stuga utanför Sala och muttrar "man ger inte fingret nerĂ„t, man gör inte det".

Schemat Àr hÄrt; Carl-Michael Edenborg Àr sliten efter ett intensivt lanseringsarbete och hans ena knÀ har plötsligt gett upp. Det Àr en orsak till att intervjun sker i sÀnglÀge, men den stora sÀngen utgör ocksÄ ett verkligt nav i hans liv som författare och förlÀggare. HÀr skrevs en stor del av "Alkemistens dotter", hÀr hÄller han ofta Vertigos förlagsmöten.

"Harry Potter för vuxna"

Mitt i tröttheten Àr han smittande uppsluppen. Recensionerna har börjat strömma in och hyllningarna motsvarar ingenting han varit med om tidigare. "Alkemistens dotter" beskrivs ömsom som "ett slags Harry Potter för vuxna", ömsom som en mörk och ibland farlig skildring av det pris en mÀnniska fÄr betala för sin övertygelse och kÀrlek.

Med berÀttelsen om alkemistens dotter Rebis Aurora Drakenstierna som i början av 1800-talet fÄr i uppdrag att förinta universum har han Àntligen skrivit sig bort frÄn sitt dÄliga rykte, tror han. Nu Àr det inte lÀngre lika lÀtt att avfÀrda honom med de epitet som hÀftat fast i offentligheten sedan han startade förlaget Vertigo i början av 1990-talet: provokatör, posör, porrförlÀggare. Arbetarklassgrabben frÄn Linköping, frÄn en slÀkt helt utan högskolepoÀng, dÀr ingen utom mormor lÀste böcker, har nÄtt en bit pÄ vÀg mot sitt mÄl.

– Den stora framgĂ„ngen Ă€r att jag fĂ„r mĂ„nga fler lĂ€sare nu. Skrivandet handlar om att kommunicera, om att vidröra mĂ€nniskor pĂ„ avstĂ„nd. Jag tycker det Ă€r sĂ„ fascinerande att mina ord lever i andra mĂ€nniskors kroppar. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför jag hĂ„ller pĂ„ sĂ„ mycket med pornografi, tror jag, för det Ă€r en sorts texter som gĂ„r in i köttet pĂ„ lĂ€sarna och pĂ„verkar dem rent fysiskt.

Egna smÀrtsamma upplevelser

"Alkemistens dotter" kan lÀsas pÄ flera olika sÀtt. Som en idéroman fylld av avancerade dialoger om filosofi och religion. Som en hÀpnadsvÀckande detaljerad skildring av alkemisternas försök att skapa De vises sten (Edenborgs doktorsavhandling handlade inte att förglömma om alkemi) eller en andlöst spÀnnande Àventyrshistoria om en krigarprinsessa.

Men i berÀttelsen om flickan vars hat mot vÀrldsalltet formas av en repressiv sektliknande omgivning finns en smÀrta som nÄr djupare Àn i en vanlig underhÄllningsroman. Kanske för att den bottnar i personliga upplevelser.

– Min senare barndom och mina tonĂ„r var vĂ€ldigt smĂ€rtsamma. Jag blev misshandlad av en nĂ€rstĂ„ende och vantrivdes svĂ„rt. NĂ€r jag var tolv Ă„r ville jag begĂ„ sjĂ€lvmord. Mycket av de svĂ„ra upplevelserna ligger som grund till den dimensionen av romanen, sĂ€ger han.

Han har försökt att skriva sjÀlvbiografiskt om sin uppvÀxt, men Ànnu inte lyckats hitta rÀtt ton. I sagans form kunde han dÀremot vÀva in sina egna erfarenheter utan att texten slog över i patetik.

– Jag tĂ€nker att för den 17-Ă„rige pojke som lĂ€ser romanen kan det vara lite skönt att höra att okej, livet kan vara för jĂ€vligt, men en dag kan du skapa nĂ„got vackert av det. I det finns det nĂ„got försonande. Undvik att försonas med den som har förgripit sig pĂ„ dig, men förneka inte det som har hĂ€nt, lĂ„t det i stĂ€llet bli en kraft. (TT)

Carl-Michael Edenborg

Född: 1967 i Linköping.

Bor: I en stuga utanför Sala och i lÀgenhet i Stockholm.

Familj: Gift med serietecknaren Loka Kanarp, tvÄ vuxna döttrar.

Bakgrund: Idéhistoriker, bokförlÀggare, översÀttare, litteraturkritiker, författare. Grundade bokförlaget Vertigo, som frÀmst ger ut politisk litteratur, erotik och klassiker, 1992. Disputerade med avhandlingen "Alkemins skam" 2002. Skrev erotisk litteratur under pseudonymen Gunnar BlÄ. Romandebuterade under sitt eget namn med HÀndelromanen "Mitt grymma öde" 2012.

Aktuell med: Romanen "Alkemistens dotter" som har nominerats till Ă„rets Augustpris. Årets pristagare offentliggörs den 24 november.

***

Carl-Michael Edenborg om...

... varför "Alkemistens dotter" knappt innehÄller nÄgra sexscener:

­– Det var ett principbeslut efter "Mitt grymma öde". Jag tycker inte att HĂ€ndelboken handlar om sex, för mig var det en bok om narcissism, ensamhet och konstnĂ€rskap. Men recensionerna fokuserade i princip bara pĂ„ sex, sex, sex.

... om att lÀsaren ÀndÄ kan fÄ sitt lystmÀte pÄ erotik tillfredsstÀllt:

– Den som tycker det Ă€r för lite sex kommer att kunna lĂ€sa bortklippta kapitel senare i en novellsamling. DĂ€r gör jag min egen fanwriting. Det kommer att bli vackert och Ă„ngestfyllt, sexskildringar utan Ă„ngest intresserar mig inte.

... sitt litterÀra mÄl:

– Jag vill skapa skönhet. Det pratas inte sĂ„ ofta om skönhet, varför vet jag inte. Men skönhet Ă€r ingen enkel sak, dĂ€r ingĂ„r vĂ€ldigt mycket mörker ocksĂ„. Som jag tĂ€nker mig skönhet finns det nĂ„got skrĂ€mmande i den, nĂ„got sublimt, enormt, nĂ„got större Ă€n livet.

... bokens tvĂ„ slĂ€kter ­– en asketisk och en utlevande – och sitt eget förhĂ„llande till de bĂ„da sĂ€tten att se pĂ„ livet:

– Jag har vĂ€ldigt lite av asket i mig. Men jag ber till exempel, det Ă€r det inte sĂ„ mĂ„nga som vet. Jag ber till tomheten, till döden. Jag ber som Rebis i boken gör, till ingenting.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!