Det sÄg ut som om han njöt dÀr uppe pÄ Nalens scen, nÀr nomineringarna till Augustpriset presenterades den 20 oktober. Men inuti var Carl-Michael Edenborg kluven.
Ââ Jag Ă€r inte bekvĂ€m i sĂ„dana situationer. Jag kan vara bekvĂ€m i en fĂ„nig vulgĂ€r tv-soffa, det Ă€r mer jag, dĂ„ vet jag att det hĂ€r kommer mormor att gilla. Men nĂ€r jag befinner mig i en salong kĂ€nner jag mig som nĂ„got som katten har slĂ€pat in. Det Ă€r inte det jag strĂ€var efter, jag vill bli lĂ€st av folk som Ă€r som jag, sĂ€ger han.
LÄngfingret och medierna
Medierapporteringen efterÄt handlade mer om hans lÄngfinger Àn om boken han skrivit. Att han under gruppfotograferingen medvetet visade sitt nytatuerade finger tolkades i Expressen som "Edenborgs lÄngfinger mot bokbranschen".
Ââ Det blev en pseudonyhet som jag föraktar, helt enkelt, sĂ€ger han irriterat, dĂ€r han sitter uppflugen i sĂ€ngen i sin stuga utanför Sala och muttrar "man ger inte fingret nerĂ„t, man gör inte det".
Schemat Àr hÄrt; Carl-Michael Edenborg Àr sliten efter ett intensivt lanseringsarbete och hans ena knÀ har plötsligt gett upp. Det Àr en orsak till att intervjun sker i sÀnglÀge, men den stora sÀngen utgör ocksÄ ett verkligt nav i hans liv som författare och förlÀggare. HÀr skrevs en stor del av "Alkemistens dotter", hÀr hÄller han ofta Vertigos förlagsmöten.
"Harry Potter för vuxna"
Mitt i tröttheten Àr han smittande uppsluppen. Recensionerna har börjat strömma in och hyllningarna motsvarar ingenting han varit med om tidigare. "Alkemistens dotter" beskrivs ömsom som "ett slags Harry Potter för vuxna", ömsom som en mörk och ibland farlig skildring av det pris en mÀnniska fÄr betala för sin övertygelse och kÀrlek.
Med berÀttelsen om alkemistens dotter Rebis Aurora Drakenstierna som i början av 1800-talet fÄr i uppdrag att förinta universum har han Àntligen skrivit sig bort frÄn sitt dÄliga rykte, tror han. Nu Àr det inte lÀngre lika lÀtt att avfÀrda honom med de epitet som hÀftat fast i offentligheten sedan han startade förlaget Vertigo i början av 1990-talet: provokatör, posör, porrförlÀggare. Arbetarklassgrabben frÄn Linköping, frÄn en slÀkt helt utan högskolepoÀng, dÀr ingen utom mormor lÀste böcker, har nÄtt en bit pÄ vÀg mot sitt mÄl.
â Den stora framgĂ„ngen Ă€r att jag fĂ„r mĂ„nga fler lĂ€sare nu. Skrivandet handlar om att kommunicera, om att vidröra mĂ€nniskor pĂ„ avstĂ„nd. Jag tycker det Ă€r sĂ„ fascinerande att mina ord lever i andra mĂ€nniskors kroppar. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför jag hĂ„ller pĂ„ sĂ„ mycket med pornografi, tror jag, för det Ă€r en sorts texter som gĂ„r in i köttet pĂ„ lĂ€sarna och pĂ„verkar dem rent fysiskt.
Egna smÀrtsamma upplevelser
"Alkemistens dotter" kan lÀsas pÄ flera olika sÀtt. Som en idéroman fylld av avancerade dialoger om filosofi och religion. Som en hÀpnadsvÀckande detaljerad skildring av alkemisternas försök att skapa De vises sten (Edenborgs doktorsavhandling handlade inte att förglömma om alkemi) eller en andlöst spÀnnande Àventyrshistoria om en krigarprinsessa.
Men i berÀttelsen om flickan vars hat mot vÀrldsalltet formas av en repressiv sektliknande omgivning finns en smÀrta som nÄr djupare Àn i en vanlig underhÄllningsroman. Kanske för att den bottnar i personliga upplevelser.
â Min senare barndom och mina tonĂ„r var vĂ€ldigt smĂ€rtsamma. Jag blev misshandlad av en nĂ€rstĂ„ende och vantrivdes svĂ„rt. NĂ€r jag var tolv Ă„r ville jag begĂ„ sjĂ€lvmord. Mycket av de svĂ„ra upplevelserna ligger som grund till den dimensionen av romanen, sĂ€ger han.
Han har försökt att skriva sjÀlvbiografiskt om sin uppvÀxt, men Ànnu inte lyckats hitta rÀtt ton. I sagans form kunde han dÀremot vÀva in sina egna erfarenheter utan att texten slog över i patetik.
â Jag tĂ€nker att för den 17-Ă„rige pojke som lĂ€ser romanen kan det vara lite skönt att höra att okej, livet kan vara för jĂ€vligt, men en dag kan du skapa nĂ„got vackert av det. I det finns det nĂ„got försonande. Undvik att försonas med den som har förgripit sig pĂ„ dig, men förneka inte det som har hĂ€nt, lĂ„t det i stĂ€llet bli en kraft. (TT)