Klagomålet på höga ljudvolymer från Lokverkstan började under vintern 2022 när boende i området tog den första kontakten för att belysa problemet.
– Vi började göra justeringar redan efter synpunkter på ljudet. Vi satte in en limiter som skulle jobba med ljudnivåerna och riktade om högtalarna, säger Jonny Johansson, VD på Play Reklam & Event som ansvarar för Lokverkstans evenemang.
Trots det upplever de boende att problemet kvarstår och i juli 2023 skickar de in en anmälan om störning i inomhusmiljö till miljö- och hälsa på Motala kommun.
Under åren har de boende vid flera tillfällen efterfrågat hur handläggningen går.
"Jag väntar fortfarande om en återkoppling vad som händer med ärendet", uppger en av dem till kommunen.
En av dem som varit involverad i processen under flera år är Per Linnér, bygg och miljöchef i Motala kommun.
Varför har klagomålsärendet om ljudvolymen från Lokverkstan tagit så lång tid?
– Det är rätt vanligt att det tar tid att komma till åtgärder. Men vi har ju också på oss att inte ta i för hårt, verksamheten måste ha möjlighet att åtgärda problemet med ljudvolymen, säger han.
Ska boende bli störda i flera år innan en sån här fråga blir löst?
– Vi ser att verksamheten tar detta på allvar och att de vidtagit åtgärder direkt. Det kan man se redan under förra årets säsong. Men vissa saker måste vi ha förståelse för att det tar tid, säger han och syftar till arbetet med att installera ljudabsorbenter i lokalen.
Lokverkstan är en viktig plats för Motala ur ett näringslivsperspektiv. Är frågan om ljudvolymen känslig?
– Jag uppfattar det som att den är lite känslig och att kommunen är väldigt angelägen att verksamheten ska fungera bra. Men det är ingenting som får påverka själva tillsynen.
Kan det finnas ett mörkertal med fler boende som inte vågat komma till tals av den anledningen?
– Vi utgår från de personerna som har kommit in och det gör ingen skillnad i de enskilda ärendena. Lagstiftningen är byggd så att oavsett om en eller tio personer påtalar ljudnivåerna så ska de klaras, säger Per Linnér.
Jonny Johansson beklagar att de boende har blivit störda av ljudvolymen från Lokverkstans evenemang, men säger att de genomfört kontinuerliga insatser för att komma till rätta med problemen ända sedan de blev varsamma om dem.
Varför har det tagit så lång tid att hitta en lösning?
– Jag vill vara tydlig med att allt är unikt för varje lokal och ljudsystem. Om det bara vore så enkelt att någon hade kunnat peka på en knapp och säga hur vi ska göra, säger han.
Senast i mars slutfördes en stor installation av ljudabsorbenter i lokalen, som påbörjades efter en förundersökning kring ljudet.
– Det stora har varit jobbet att ta reda på vad man ska göra, för det är ingen gissningslek. Det stora har varit förundersökningen och därefter har det varit tre till fyra månaders leveranstid på materialet, säger han.
Han tycker själv att de har jobbat skyndsamt med ärendet.
– Från att ha trott att lokalen i sig skulle räcka till, har vi nu på några år gått till en färdigbyggd eventarena med en fullfjädrad akustiklösning. Jag upplever att det gått ganska snabbt, säger han.
Känner du någon oro för framtiden?
– Jag känner ingen som helst oro, jag känner mig säker i lösningen som vi har nu, säger Jonny Johansson.
De boende i området har valt att inte kommentera.