Historierna ger musiken liv

Mats Lidström är cellist i världsklass. Men han är också en mästare på att berätta anekdoter. När han undervisar kommer båda hans talanger till användning. Corren var med på Lunnevads folkhögskola.

Historieberättare. Mats Lidström förklarar nackdelarna med att spela piano och svara i telefon samtidigt. Bakom honom väntar Paulina Vaughn, Simon Ström och Diza Sköld på att få spela.

Historieberättare. Mats Lidström förklarar nackdelarna med att spela piano och svara i telefon samtidigt. Bakom honom väntar Paulina Vaughn, Simon Ström och Diza Sköld på att få spela.

Foto: Jeppe Gustafsson

MUSIK2014-11-27 06:00

– Jag har en story. Ska jag berätta en story?

Tre unga musiker sitter redo med sina instrument. De ska spela ett stycke av Schubert. Och då kommer historieberättaren igång:

– Jag spelade den här en gång i Oxford concert house, mycket vackert hus byggt 1780. Jag ska ta det sista låga esset när det plötsligt hörs en mobiltelefon, och jag ser mig omkring för att försöka utröna om jag ska spela som om ingenting hänt. Då får jag se hur min pianist försöker komma åt telefonen i kavajfickan samtidigt som han håller kvar ackordet med andra handen . . .

Mats Lidström spelade i Norrköpings symfoniorkester på 90-talet. Nu är han frilansande musiker bosatt i London. Han undervisar på Royal academy och i Oxford, och i höst är han en av fyra ”artists in residence” som gästar Lunnevads folkhögskola i omgångar.

– Om någon tror att jag dimper ner som en nykomling på Lunnevad har de fel. Jag var här första gången när jag var 15 år, på en orkesterkurs på sommaren. Jag minns att jag blev jättekär i en tjej. Och så råkade jag ut för en allvarlig olycka, berättar Mats Lidström, och beskriver hur han råkade springa in i en glasdörr och fick ett djupt jack i höger arm som så när hade satt stopp för hans musikaliska karriär.

– En klarinettist rusade fram och stoppade blodflödet, han räddade mitt liv.

Att komma och undervisa på skolan beskriver han som oerhört tacksamt. Han prisar lokalerna och hur allt är organiserat så att eleverna kan fokusera helt på musiken.

– De suger åt sig som svampar. Och de har humor. Jag berättar stories för dem, det blir mycket stories, säger Mats Lidström.

– Man märker att de får större öron än vanligt då, fyller Anna Englund Bohm i. Hon är lärare och betonar vilket lyft det här blir för den klassiska musiken på skolan.

För musikhistoria är viktigt. Man spelar Saint-Saëns på ett annat sätt om man vet att han förlorade båda sina söner när de var små.

När det gäller Schubert är det inte självklart hur hans originalnoter ska tolkas. Mats Lidström ger pianisten Simon Ström vägledning:

– Om man spelar med en snabb ansats i ett långsamt tempo får tonerna en briljans, säger han.

Ett sådant råd kan vara lite abstrakt, tycker Simon Ström, som går sitt andra år på Lunnevad. Men att ha Mats Lidström på plats är väldigt givande.

– Han är så rutinerad och kompetent. Stora musiker har ofta upplevt så mycket, och kan berätta om det. Det är också lärorikt, säger Simon Ström.

Gästlärare och julkonsert

Artist-in-residence kallas det när en konstnär bjuds in för att husera hos en institution. Tanken är att det ska ge nya möjligheter och skapa fruktsamma samarbeten.

Lunnevads folkhögskola har bjudit in fyra musiker. Efter Mats Lidström kommer musiklinjens jazzinriktning att gästas av Amanda Sedg­wick, saxofonist, kompositör och sångerska.

Folkmusikinriktningen får besök av Emma Reid, fiol, och Daniel Reid, saxofon/piano.

Tidigare har musiklinjen haft besök av musiker som gjort korta inhopp, men med den nya satsningen så förlänger man samarbetet till tre terminer och kan jobba mer långsiktigt.

17 december kl 19 håller Lunnevads elever julkonsert i Missionskyrkan i Linköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!