En naken trumpetare går över scenen. Claire Wikholm minns revolterna och hur vi i trafiken gick från vänster till höger och politiskt tvärtom. Sen bryter det lös med "Aquarius". Vattumannens tid är inne. Människan är osjälvisk, söker kunskap och vill fred.
I första akten hyllas 1968 års flower power-röresle musikaliskt och koreografiskt. Ensemblen får på sig slitna jeans, färgrika västar och tygrika klänningar, som de då och då sliter av sig för att fria och nakna ge sig hän i sånglig orgasm.
Fränt, fräckt utspelDen tomma scenen fylls med liv och som levs i gamla badkar, kylskåp, tält och barnvagn. Fredrik Lyckes Berger leder flera sångnummer i ett fränt, fräckt utspel och hinner med massor av knull. Oskar Pierrou Lindéns transgalna Woof finns överallt i ständigt nya gestalter och förlöser med "Sodomi, fellatio, cunnilingus, ljuva gåta".
Lika central är Sara Jangfeldts Sheila, Jane Fonda-medveten och med den glödgade vrede som fick samtiden att lyssna. Albin Flinkas överklassgrabb Claude ansluter sig till gruppen men lyckas aldrig bränna sin inkallelseorder.
Varför så menlösa?Hans uppror mot samtidens konformism är halvhjärtad. Så möter han inte heller något verkligt motstånd hos sina föräldrar. Jag saknar den iskalla, bortvända vuxenvärld som förde krig i Vietnam och inte släppte färgade över tröskeln. Claire Wikholm, Bengt Järnblad, Rolf Lydahl och Eva Stensons vuxna är töntigt menlösa. Varför?
Andra akten börjar bedövande vackert med huttrande hippies i ett blått motljus. Festen är över. Världen har vänt dem ryggen. Livet i kollektiv förhöjs av galna infall som när de färgade, i vita peruker och plymer, dansar och hyllas för sin skönhet och potens. Däremellan dövar sig de sig med droger.
Men för gravida Jeanie finns ingen framtid. Hängande i sin barnvagn sjunger Anna-Maria Hallgarn desperat "Jag tror han hette Frank Mills"? föreställningens mest berörande utspel.
Världen går underDär lämnar föreställningen 1968 för ett gestaltat bildkollage ackompanjerat av en kakofoni av bombräder, kulsprutesmatter, skrik och ödlig tystnad. Torterare och Guantanamofångar i orange drar förbi, flyende mejas ner och släpas bort av en ängel med röda vingar. Kadetten, överklassgrabben Claude, blir skjuten och begravd på Stjärnbanerets flagga. Världen går under.
Flower power-paradiset förvandlas till en öken där kläderna för tanken till vissna blommor. Då faller snön och begraver allt i vitt. På parkbänkar svävar Claire Wikholm och de andra äldre, hippies som hunnit bli 60 och med vemod minns sin ungdoms knull.
Med "Sunshine" återuppstår hippievärlden i en sångorgie som drar med sig publiken, som aldrig vill gå hem.
GUNNEL BERGSTRÖM