Spelarna hade bland annat svÄrt att komma in i appen och pÄ hemsidan.
"Det Àr nÄgot vi djupt beklagar", sÀger Hans Sahlin, vd pÄ lotteriarrangören Folkspel i en skriftlig kommentar till TT.
Spelet lÄg, enligt Folkspel och Bingolotto, nere i tre timmar för spelare med digitala lotter. De kunde inte följa med i de första dragningarna och kunde dÀrför inte heller ringa in.
Folkspels it-ansvarige Jan Olsen, kommenterar skriftligt:
"Vi har under en vÀldigt lÄng tid förberett oss för att klara den anstormning som vi vet vÀntar i samband med UppesittarkvÀllen och Àr vÀldigt överraskade och överrumplade av det som skedde i samband med att sÀndningen gick i gÄng. Det kom egentligen frÄn ingenstans. Ett extremt mÀrkligt fel som vi aldrig tidigare upplevt", sÀger Olsen och tillÀgger att allt ska utredas i grunden.
Folkspel och Bingolotto beklagar och sÀger sig förstÄ den stora besvikelse som kan finnas hos berördas spelare.
"Samtidigt Àr det viktigt att informera om att digitala lottköpare kan rÀtta sina lotter i efterhand", sÀger Mathias Skoglund, vice vd pÄ Folkspel.
SĂ€ndningen var den 30:e i ordningen och leddes av Lotta Engberg och Daniel Norberg.