Natten innan intervjun med NT är ett exempel på det. Den spenderades framför datorn och redigeringsverktyget.
– Jag har jobbat på Migrationsverket, Ica och Elgiganten. Men jag har aldrig jobbat så här mycket som jag gör nu.
Inga 40-timmarsveckor?
– Absolut inte. 60–70, skulle jag säga. Men jag klagar inte, jag älskar det jag gör, säger han.
23-åringen har 278 000 följare på Tiktok och över 100 000 följare på Instagram. Han gör videos om matlagning, inredning, träning eller som nu, när han renoverar köket i lägenhet som han nyligen har köpt i Stockholm.
Filip Ivanovic Håkansson lever ett liv han absolut inte trodde att han skulle göra.
Som liten drog han på sig Dolphinslinnet och drömde om att bli basketproffs. Han nådde hela vägen till SBL med Kalmar. Med dem fick han möta moderklubben i hemstaden. Han fick två minuter på slutet av matchen, hann med ett skott – som gick ring och ut.
– Haha, det var nära. Jag har sett alla Dolphinsmatcher som liten. Det var speciellt att få komma till Stadium Arena och spela, minns han.
I stället blev Filip en influencer. Hur hamnade han här? Flytten till USA och studier på high school skulle hålla proffsdrömmen vid liv. Men det blev i stället starten på den här karriären.
För när den 18-årige kattallergiske utbytestudenten tittade sig omkring i sitt nya hem blev han äcklad. Han såg katthår överallt, mögliga mattallrikar och prylar vart han än tittade.
– Jag hamnade i en mardrömssituation. Familjen jag bodde hos städade aldrig. Den första natten fick jag börja med att städa ordentligt i mitt rum.
Faktum är att han har det där smutsiga huset i Des Moines att tacka för mycket.
För vad gör man som idrottskille när familjen man bor hos bara äter hämtpizza? Rättar in sig i ledet och går upp tio kilo? Nej, Filip Ivanovic Håkansson tog stekpannan och kastrullen i egna händer.
Till slut tog han sig modet att filma sig själv och lägga ut klippen på när han lagar mat. Under ett år pumpade han ut 360 klipp på Tiktok, nästan ett varje dag. Det gav effekt. Det startade resan.
I dag kan en lyckad video kan ge en miljon visningar.
– Det är sjukt och i början kändes det surrealistiskt. Men jag har aldrig känt att antalet visningar är viktigt. Att folk uppskattar det jag gör och blir hjälpta av det gör mig stolt. Som när en ensamstående mamma skriver att mina recept underlättar hennes stressiga vardag. Eller när en familj berättar att mina videos har hjälpt deras son att bli matintresserad, mer social efter att han tidigare inte velat lämna pojkrummet.
Är du oberörd över det?
– Inte oberörd. Men jag gör inte den typen av videos där jag blottar mig själv. Jag är inte kontroversiell eller politisk så jag är inte nervös över det jag lägger ut.
Blir du rik på det här?
– Det skulle jag absolut inte säga. Förr hade jag fördomen om att influencers tjänar mycket samtidigt som de chillar, men som sagt, jag har aldrig jobbat så här mycket förut. Det folk inte tänker på är att vi tjänar det som företagen generar på samarbetet. Tidigare gjorde de reklam på sociala medier och TV. Nu har de upptäckt att det här är ett bättre sätt att nå ut.
Han tycker att den yrkestiteln "influencer" har en negativ klang. När folk frågar vad han gör svarar han att han är egenföretagare inom sociala medier och marknadsföring.
Vilka uppdrag tackar du nej till?
– De som inte passar mig helt enkelt. De produkter som jag aldrig själv skulle använda privat. Allt jag gör reklam för är sånt som jag verkligen gillar personligen. Det är inte så att jag bara gör reklam för en produkt för pengarnas skull.
Filip Ivanovic Håkansson är bara två år in i sin nya karriär. Men han blickar redan fram emot nya mål. Han har nyligen startat en Youtubekanal för att producera längre filmer i ett format som mer liknar TV. Och det är just TV-branschen han till slut vill in i.
– Att vara programledare i matlagningsprogram som till exempel Sveriges Mästerkock skulle vara otroligt kul. Det är ett långsiktigt mål, säger han.
23-åringen från Norrköping är redan en bra bit på väg.
Det ska han tacka ett lortigt hus i Des Moines för.