TÀvlingen, Print Power Award, avgjordes 10 april i Stockholm. à rets vinnare: 27-Äriga Ebba BrÀnnholm som pluggar vid Linköpings universitet. I hennes poster "Mare Nostrum", det romerska namnet för Medelhavet, skildrar hon samhÀllets kontraster.
De flesta svenskar förknippar Medelhavet med lÄnga strÀnder med kristallblÄtt vatten, strÄparasoll och paraplydrinkar.
Andra tÀnker pÄ flykt, livvÀstar och en rÀdsla för sitt liv.
Det Àr den hÀr dubbla verkligheten som Ebba BrÀnnholm, 27, ville uppmÀrksamma i sin vinnande affisch för Print Power Award, en nationell tÀvling i grafisk design. à rets tema: mÀnskliga rÀttigheter.
â Det Ă€r det mest basala vi har. Jag ser inte mĂ€nskliga rĂ€ttigheter som nĂ„got politiskt, nĂ„got som Ă€r uppe för diskussion. Men tyvĂ€rr sĂ„ finns det dem som försöker rubba pĂ„ det, förklarar Ebba.
Affischen skildrar ett blÄtt hav dÀr ett mönster bildats av badbollar, badringar, livbojar och flytvÀstar. Idén var att visa hur Medelhavet Àr ett semesterparadis för vissa, och ett livsfarligt hinder lÀngs flyktvÀgen för andra.
Ebba BrÀnnholm gÄr sitt tredje och sista Är pÄ kandidatprogrammet Grafisk design och kommunikation vid Liu pÄ Campus Norrköping. Trots att hon hoppade in i tÀvlingen bara tvÄ veckor före deadline hade hon huvudet fullt av idéer. Allt frÄn kvinnorörelser till Palestina.
Bland tankarna fanns visionen av en djupblÄ fÀrg. FÀrgen som kom till att bli grunden för hennes design. Ett blÄtt hav som strÀcker sig över hela affischen.
â Det börjar ofta sĂ„, med en fĂ€rg. Jag var den som alltid ville vĂ€lja penna först nĂ€r jag var yngre, berĂ€ttar Ebba.
FÀrger kan enligt Ebba beskriva mycket i sig sjÀlva. Och det var just det enkla som Ebba ville lyfta i sin design. Det ska vara enkelt för ögat att förstÄ. SÀrskilt, menar hon, nÀr man ska gestalta nÄgot laddat och komplext som mÀnskliga rÀttigheter.
â Ett sĂ„nt Ă€mne ska kommuniceras tydligt. Det fĂ„r inte bli för mycket plotter och politik utan rakt- det hĂ€r hĂ€nder.
Tycker du att det Àr för mycket politik i frÄgor kring mÀnskliga rÀttigheter?
â Ja, istĂ€llet för att fokusera pĂ„ hur mĂ„nga barn, kvinnor och oskyldiga som dör, till exempel i Gaza, Ă€r politiker otroligt försiktiga med vad de sĂ€ger. Offrens röster blir nedtystade i allt plotter.
Grafisk design, menar Ebba, Àr ett anvÀndbart verktyg för att sprida budskap och starta samhÀllsdiskussioner. Planscher pÄ tunnelbanor, satir i tidningar och graffiti Àr olika tillvÀgagÄngssÀtt med grund i grafisk design som enligt henne har en slagkraft att pÄverka folks Äsikter.
Ebba blev sjÀlv överraskad av framgÄngen i tÀvlingen: à rets motstÄnd var tufft med mÄnga starka bidrag.
â Jag tĂ€nkte mest "shit vad coolt att vara finalist". Fett att stĂ„ pĂ„ scen med sin upptryckta poster, sĂ€ger Ebba.
Men hon tog sig som sagt lÀngre Àn sÄ. För utav nÀstan 200 bidrag och 10 finalister tog hon, och hennes blÄa affisch, första platsen.
För Ebba blev sjÀlva tÀvlingen viktigare Àn vinsten: Ett hopp om framtiden.
â Bara att se hur de andra finalisterna, som Ă€r i ens egen Ă„lder, tĂ€nker kring det hĂ€r Ă€mnet gav mig hopp om framtiden. Att fĂ„ se deras röst pĂ„ papper var hĂ€ftigt.
Ebbas rÄd till de som vill börja med grafisk design och engagera sig i samhÀllsdebatter?
â KBK, kör bara kör.