Storförlust för Bråvallas arrangör

Festivalarrangören FKP Scorpios svenska bolag går med stora förluster. Men Bråvallafestivalen ska inte vara hotad, uppger bolagets vd Folkert Koopmans till NT.

Norrköping2016-02-01 03:28

FKP Scorpio Sverige AB, som har hand om Norrköpingsfestivalerna Bråvalla festival och Where’s the music?, går med förlust. I senaste årsredovisningen för räkenskapsåret 2014 går man back med omkring tio miljoner kronor. Det är dock en något mindre förlust än för året innan dess, då man gick back med drygt 12,5 miljoner kronor.

Även det svenska moderbolaget FKP Scorpio Nordic AB går med massiv förlust: omkring 75 miljoner kronor. Det går att jämföra med året innan dess, då man gick back med drygt två och en halv miljon kronor. När NT når FolkertKoopmans under söndagen vill han inte kommentera siffror då han inte har dem tillgängliga, men säger att man investerat mycket i de nordiska länderna senaste året, bland annat i Finland och Danmark.

Är Bråvallafestivalen hotad?

– Nej nej, absolut inte. Vi har ett företag som är spritt i sju länder, vi har funnits i 25 år. Vi investerar i Europa och det är vad vi gjort de senaste åren, när vi bygger upp kontor i Finland och Danmark. På 25 år har jag aldrig ställt in en festival eller varit hotad av några konkurser, säger Folkert Koopmans.

Han säger också att det tyska moderbolaget går in med pengar i de svenska bolagen om det behövs.

– Jag har ett väldigt stabilt företag i Tyskland som finansierar det här. Jag har gjort det för flera företag och efter ett par år har jag vänt företagen till positiva resultat, säger FolkertKoopmans.

Båda företagens årsredovisning kom in till Bolagsverket så sent som i december 2015, alltså nästan ett halvår för sent. En årsredovisning ska vara inskickad till Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut. En straffavgift på 10 000 kronor delades därför ut, skriver Aftonbladet.

Arrangören har tidigare tvingats lägga ner flera festivaler. Getaway Rock Festival i Gävle lades tillfälligt ner 2015 men skall återkomma. Hultsfredsfestivalen fick stryka på foten på grund av svikande publiksiffror. Enligt Niklas Westergren, marknadsansvarig på FKP Scorpio i Sverige, var Hultsfred en tung börda för företaget att bära när de tog över konceptet.

– Vi försökte i tre år, men det gick inte. Men Bråvallafestivalen kommer att gå som planerat, vi har ju dessutom ett tio år långt avtal med kommunen. Det är en enorm investering och vi siktar framåt. Bråvallafestivalen är här för att stanna, det är det viktigaste.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!