Det grÀnslösa mötet i textilen och dansen

KonstnÀren Noa Eshkol hittade egna spÀnnande möten mellan dans och textilkonst. PÄ Norrköpings konstmuseum fÄr vi lÀra kÀnna henne.

Noa Eshkol pÄ en bild frÄn tidigt 1960-tal. Nu visas hennes verk pÄ Norrköpings konstmuseum.

Noa Eshkol pÄ en bild frÄn tidigt 1960-tal. Nu visas hennes verk pÄ Norrköpings konstmuseum.

Foto: The Noa Eshkol Foundation for Movement

Norrköping2022-03-24 19:37

Noa Eshkol? Vem dÄ? Inte ens Marianne Hultman, konstnÀrlig ledare för Oslo Kunstforening, var bekant med den israeliska konstnÀren nÀr hon av en hÀndelse fick se prov pÄ Noa Eshkols fÀrgstarka textilkonst vid ett besök i Tel Aviv.

– Jag blev direkt oerhört fascinerad och intresserad av hennes verk. Snabbt började historien om denna mĂ€rkvĂ€rdiga person rullas upp för mig. HĂ€r mĂ„ste göras en utstĂ€llning, var min första tanke, sĂ€ger Marianne Hultman.

Sagt och gjort och under fjolĂ„ret visades Noa Eshkols breda register upp pĂ„ Oslo Kunstforening. Nu Ă€r turen kommen till Norrköpings konstmuseum och med start under lördagen kan besökaren stifta bekantskap med Noa Eshkol (1924–2007) och hennes fascinerande, grĂ€nsöverskridande och egensinniga möten mellan textilkonst och dans. "Rules, Theory & Passion" Ă€r namnet.

Noa Eshkol inledde sin konstnÀrliga gÀrning som dansare och koreograf i mitten av 1950-talet. Hon grundade sitt eget danskompani, The Chamber Dance Quartet, i Holon i Israel och var mycket intresserad av att studera och beskriva kroppens rörelsemönster. Hennes eget notationssystem för fysisk rörelse kunde, visade det sig, anvÀndas inom ett flertal omrÄden; psykologi, neurologi och medicin.

– Allt fokus lĂ„g pĂ„ sjĂ€lva rörelsen i hennes dans. Allt annat, som klĂ€dval, skalades bort, sĂ€ger Marianne Hultman.

I början av 1970-talet bytte Noa Eshkol delvis konstnĂ€rlig inriktning. Tillsammans med sina dansare skapade hon storslagna och fĂ€rgstarka textila konstverk – hon kallade dem sjĂ€lv för "vĂ€ggmattor" – och det Ă€r ocksĂ„ de som nu dominerar konstmuseets utstĂ€llning. FĂ€rgstarka och ögonfĂ€gnande. Noa Eshkol skapade sina "vĂ€ggmattor" med hjĂ€lp av uppsprĂ€ttade klĂ€desplagg och stuvbitar frĂ„n den lokala textilproduktionen.

– Det hĂ€r Ă€r den första stora utstĂ€llningen om Noa Eshkol i Sverige och det kĂ€nns naturligtvis oerhört spĂ€nnande, sĂ€ger Helena Scragg, utstĂ€llningens curator.

– Noa Eshkol visade styrkan av att komma samman och göra saker tillsammans. Ett koncept som verkligen bör dammas av idag. Det Ă€r vad hela utstĂ€llningen handlar om. HĂ€r vĂ€vs livet och konsten samman.

"Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion" Àr producerad av Norrköpings konstmuseum, Oslo Kunstforening och Judisk Kultur i Sverige med Lizzie Oved Scheja som programcurator. UtstÀllningen, som pÄgÄr till och med den 2 oktober, följs av olika dansprojekt.

Karta: Norrköpings konstmuseum
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!