Regissören Staffan Valdemar Holm och scenografen Bente Lykke MĂžller har arbetat tillsammans sedan 1980-talet â men aldrig tidigare pĂ„ Drottningholms slottsteater i Stockholm.
ââTanken att vi skulle göra en förestĂ€llning hĂ€r har funnits lĂ€nge, men det har varit lite svĂ„rt att fĂ„ till det, sĂ€ger Staffan Valdemar Holm.
Förra sommaren var det pandemin som satte kÀppar i hjulet. Arbetet med parets uppsÀttning av HÀndels 1700-talsopera "Agrippina" hade knappt pÄbörjats nÀr premiÀren stÀlldes in. Men nu, drygt ett Är senare, kan det romerska maktspelet till sist inta scenen.
För valet av "Agrippina" stÄr Drottningholms slottsteaters nuvarande "artist in residence" Ann Hallenberg. Hon sjunger titelrollen för trettonde gÄngen, medan det för Staffan Valdemar Holm och Bente Lykke MÞller blir första gÄngen som de tar sig an en barockopera.
ââVi kan egentligen inte genren, medger Staffan Valdemar Holm.
ââMen det Ă€r dĂ€rför vi gĂ„r dit. Det Ă€r roligare Ă€n att vi ska göra vĂ„r tolfte Shakespeare-uppsĂ€ttning. Det hĂ€r kĂ€nner vi inte till och dĂ€rför gĂ„r vi in med öppna ögon och ett slags naivitet, lust och fascination, sĂ€ger han.
Pandemianpassning
Samtidigt har pandemin fortsatt att sĂ€tta avtryck pĂ„ produktionen. Repetitionerna har sĂ€kerhetsanpassats med dagliga tester och salongen har begrĂ€nsats till 150 personer â en tredjedel av den fulla publikkapaciteten.
TT: Har det ocksÄ pÄverkat det sceniska uttrycket?
ââDet blir mindre hĂ„ngel, sĂ€ger Bente Lykke MĂžller.
ââVi har fĂ„tt fejka mer, men vĂ„rt jobb Ă€r ju illusion. Vi har försökt att kompromissa sĂ„ lite som möjligt, utan att kompromissa med sĂ€kerheten, fortsĂ€tter Staffan Valdemar Holm.
OmvÀnd könsmaktsordning
I operans centrum stÄr Agrippina, en Àregirig romersk kejsarinna som maktspelar för att fÄ se sin son Nerone pÄ tronen.
ââDet Ă€r speciellt med den hĂ€r operan, att all rationalitet och intelligens hör till kvinnorollerna. MĂ€nnen Ă€r helt i sina kĂ€nslors vĂ„ld, sĂ€ger Staffan Valdemar Holm.
Det Àr ett slags omvÀnd könsmaktsordning som Bente Lykke MÞller har förstÀrkt genom kostymerna. Medan kvinnornas kostymer byts ut och blir modernare för varje entré, stÄr mÀnnen kvar i sandaler och toga, byxlösa och dömda till att "hantera alla de hÀr metrarna med tyg".
ââOch det Ă€r inte utan viss komik, konstaterar hon.
"Agrippina" komponerades som satirisk underhÄllning till karnevalen i Venedig 1710. Det Àr en satir som mÄ vara förankrad i sin samtid, men som enligt Staffan Valdemar Holm Àr aktuell Àn i dag.
ââStycket handlar om erotik och makt. Jag tĂ€nker pĂ„ det dĂ€r citatet som har tillskrivits Oscar Wilde men som han kanske inte sade: "Everything is about sex except sex. Sex is about power". SĂ„ Ă€r det fortfarande, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââJag har vĂ€ldigt stor respekt för det hĂ€r verket. Det Ă€r ett oerhört bra skrivet, osentimentalt libretto, och musiken Ă€r fantastisk.
Han beskriver barockmusiken som "friare Àn den musik som kom 100 eller 150 Är senare".
ââDen Ă€r mer rock 'n' roll, sĂ€ger han.
Bente Lykke MĂžller protesterar.
ââNej, det Ă€r fel ord. Musiken Ă€r krispig.
Kulisser som konstverk
Att teaterrummet pĂ„ Drottningholm â ett kulturarv med nĂ€stan lika mĂ„nga Ă„r pĂ„ nacken som HĂ€ndels opera â skiljer sig frĂ„n de rum som duon Ă€r vana vid har fört med sig bĂ„de begrĂ€nsningar och kreativa möjligheter.
ââMan kan vĂ€lja att göra scenografi i det hĂ€r teaterrummet, men det kĂ€ndes helt fel, sĂ€ger Bente Lykke MĂžller.
I stĂ€llet har hon utgĂ„tt frĂ„n de befintliga kulisserna â "ett konstverk i sig" â och arbetat med öppna dekorbyten och begrĂ€nsad rekvisita för att sĂ€tta scenen men framför allt sĂ„ngarna i centrum. Det Ă€r trots allt deras samspel och gestaltningar som Ă€r operans kĂ€rna, menar Staffan Valdemar Holm, vars ambition har varit att dramatisera "i stĂ€llet för att det bara sjungs". Det Ă€r nĂ„got som har underlĂ€ttats av sĂ„ngarnas begĂ„vning, sĂ€ger han.
ââOm man Ă€r sĂ„ duktig musikaliskt, dĂ„ Ă€r man ocksĂ„ fri att gestalta. Det har varit en del i mitt arbete, att skapa den trygghet som gör att de vĂ„gar rocka loss.