Ung Scen Ăst turnerar i de östgötska klassrummen med en ny pjĂ€s varje termin, men det sĂ€tter pandemin krokben för. VĂ„rens förestĂ€llning blev i stĂ€llet digital â en lösning som Linda Forsell vĂ€lkomnar.
â Beslutet togs tidigt. Det var skönt för ensemblen, sĂ„ behövde vi inte svĂ€va i ovisshet om vi kunde spela eller inte, sĂ€ger Linda Forsell, som fick regissera sina skĂ„despelare iförd munskydd och visir.
Hon Àr dramatiker och regissör, född i Kalmar 1983, och sedan tolv Är tillbaka verksam som en av fem konstnÀrliga ledare i teatergruppen PotatoPotato Scenkonst i Malmö och Stockholm.
"KosmoskÀnslan" heter hennes förestÀllning.
â NĂ€r jag fick frĂ„gan frĂ„n Ung Scen Ăst om att göra nĂ„got för barn som gĂ„r i Ă„rskurs 1 och 2 gick jag tillbaka till mig sjĂ€lv och funderade pĂ„ vad jag tĂ€nkte pĂ„ i den Ă„ldern. Jag hade mycket existensiella frĂ„gor: Vad Ă€r meningen med livet? VarifrĂ„n kommer vi? Var börjar jag? Var tar jag slut?
Linda Forsell sÀger att det Àr vanligt med stora tankar i den Äldern, och att de inte alltid Àr sÄ lÀtta att handskas med.
â Men jag hade ett trick: jag brukade fokusera pĂ„ en punkt och tĂ€nka att jag var en liten prick i universum, och dĂ„ kĂ€nde jag mig bĂ„de stor och liten pĂ„ samma gĂ„ng. DĂ„ hade jag svĂ„rt att sĂ€tta ord pĂ„ det, men i efterhand har jag döpt den svindlande kĂ€nslan till "kosmoskĂ€nslan". Som vuxen kan jag inte kĂ€nna den lĂ€ngre, och jag saknar den. Nu vill jag hitta den igen.
I hennes pjÀs har Beda (spelad av Luiza Stanescu) fÄtt en svindlande vision av hur hela universum hÀnger ihop. Men kÀnslan försvinner, och kompisen Alexia (spelad av Sara Ribbenstedt) föreslÄr att de ska göra en resa i rymden tillsammans för att hitta kosmoskÀnslan igen.
â Beda och Alexia reser ut i Universum för att möta sina egna rĂ€dslor. Det Ă€r först dĂ„ de kan möta kosmoskĂ€nslan, och möta varandra, sĂ€ger Linda Forsell.
Tunga grejer för en ung publik, kan man tĂ€nka. Men ocksĂ„ lockande för alla med rymdintresse â "och vĂ€ldigt roligt ocksĂ„", framhĂ„ller Linda Forsell. Ung Scen Ăst brukar anvĂ€nda sig av referensgrupper i skolorna nĂ€r en ny förestĂ€llning vĂ€xer fram, för att pejla med sin mĂ„lgrupp om de trĂ€ffar rĂ€tt.
â Vi har skickat nĂ„gra korta scener till ett par skolor, och fĂ„tt vĂ€ldigt fina tankar tillbaka, berĂ€ttar Linda Forsell.
I stÀllet för att spela teater framför filmkameran rakt upp och ner har hon anvÀnt sig av filmens möjligheter och "KosmoskÀnslan" har fÄtt epitetet "scenkonstfilm".
Scenografen Linn Henriksson StrÄÄt har betytt mycket för slutresultatet, med en teknik som kallas liquid light art. Vatten, olja och flytande fÀrg droppas pÄ en belyst glasskiva och projiceras pÄ scenen. SkÄdespelarna laborerar med detta som en del i berÀttelsen och skapar dÀrmed de vÀrldar de besöker.
â Jag tror att meningen med livet Ă€r att skapa. Det gĂ„r som en röd trĂ„d genom förestĂ€llningen, och det Ă€r ett budskap som gĂ„r igen i scenografin, sĂ€ger Linda Forsell.
Hennes eget skapande började i tioÄrsÄldern med att hon och hennes kompisar gjorde egna filmer med en videokamera. Leken, och det kollektiva skapandet tillsammans med andra, Àr fortfarande hennes inspirationskÀlla. Linda Forsell citerar barnteatergiganten Suzanne Osten som sagt att man ska hitta tillbaka till det man skapade som liten.
â Jag gör samma sak nu, nĂ€stan 30 Ă„r senare, men pĂ„ lite mer allvar.