Idén är att finkamma webben varje dag efter godbitar som förtjänar en större publik. Bakom idén står Björn Lövenlid som har en bakgrund som kulturjournalist och redaktör för Uppsala Nya Tidnings sajt ( unt.se ). Det är också han som ansvarar för innehållet på sajten.
– Idén har funnits hos mig i drygt ett år. I våras lanserade jag den för NTM, den koncern som Corren och flera andra tidningar ingår i. Sedan dess har vi utvecklat Finkammat.se som vi nu fyller på med material varje dag, säger Björn Lövenlid.
Finkammat.se är en fristående sajt men kommer också att synas på koncernens etablerade nyhetssajter, som corren.se .
– NTM:s nyhetssajter är suveräna på traditionell journalistik och lokalbevakning, men det finns mycket annat populärt på nätet som vi också vill ta vara på och presentera för läsarna, säger Björn Lövenlid.
Finkammat.se utvecklas kontinuerligt och flera nyheter kommer att presenteras framöver.
– Det ska bli spännande att driva det här projektet. Medievärlden förändras i en enorm takt och Finkammat.se är ett sätt att ta tillvara allt nytt som händer när det gäller digitalt innehåll. NTM är en framåtblickande mediekoncern som vågar prova nya grepp, kommenterar Björn Lövenlid.
Sajten är formgiven av Jonas Mandorf, art director. För den tekniska utvecklingen står bland andra Waqas Siddiqui och Daniel Hansson samt projektledaren Josefine Swahn på NTM:s utvecklingsbolag Teknomedia.