Konst
Artscape
VÀggkonst pÄ tio adresser i Linköping
I Linköping finns tio jĂ€ttebilder klara och ytterligare ett antal finns i Ă tvidaberg, Mjölby och Motala. Sammanlagt blir det 16 monumentalverk i Region Ăstergötland. Ett mycket bra initiativ av den ideella gatukonstorganisationen Artscape. Skönt Ă€r det ocksĂ„ att kommuner, fastighetsĂ€gare, regionen, banker och företag stĂ€llt sig positiva och bidragit med uppmuntran och medel.
Förr var det mycket gnÀll kring gatukonst och graffiti. Ofta ansÄgs det som verk av odÄgor och offentlig skadegörelse.
Artscape har gett gatukonsten ett förhöjt kvalitetsrenommé. Se bara pÄ resultaten. De annars tomma och trista vÀggarna sjunger nu av liv. Fasader revitaliseras liksom hela miljön runt omkring.
Eftersom det Àr bÄde svenska och internationella konstnÀrer som medverkar tillsammans med kollegor och ibland inbjudna ungdomar lokalt, blir variationen stÄr. Serietidningsstil, abstrakt/konkret konst, naturmotiv, surrealistiska fantasier, dekorativa iscensÀttningar, berÀttelser och mycket annat.
I Linköping finns till exempel abstraktioner och lustfyllda lekar med perspektiv pÄ Götgatan 19, VasavÀgen 13 och Klostergatan 39. Denna konstsyn och metod fungerar ofta vÀldigt bra i offentlig miljö, beprövad sedan modernismens ungdom.
Djur- och naturmotiv Äterfinns pÄ Göran Dyks 2, Snickaregatan 5, SkÀggetorps centrum samt P-huset Baggens vÀggytor. Fast man undrar hur denna kategori stÄr sig över tid med sitt illustrativa narrativ. Trevligt i början, men abstrakta mönster lever mÄhÀnda lÀngre.
SkÀggetorpsskolan har försetts med dubbla emoji-liknande och glada figurer. RÀtt kul faktiskt. En liknande ungdomsbaserad hÄllning finns i Berga, graffitimÄlningen av Code 26 pÄ Bergahallens vÀgg. En intrikat och flÀtverksliknande skapelse.
Imponerande i sin höjd och kraft Àr den otroligt hÀftiga höghusmÄlningen av Captain Kris pÄ PrÀstbolsgatan 21 i Berga. Tecknad serie, science fiction och populÀrkultur i superskala.
Slutligen Ă€r det bara att hĂ„lla med SVT:s konstkritiker Dennis Dahlquist att det Ă€r fel att kalla denna konstform för âfestivalerâ. Som om det vore nĂ„got efemĂ€rt och snabbt förgĂ„nget. Detta Ă€r offentlig konst vĂ€rd att respektera! PĂ„ kort tid och med intensiv arbetsinsats av ofta hög, ibland varierande verkshöjd, utan anlag för svindel, skapas konstverk som kan upplevas av alla och envar.