Konsert
Börtz och Brahms
Markus Leoson, slagverk. Jakob Koranyi, cello. Peter Friis-Johansson, piano. Staffan Mårtensson, klarinett.
Östergötlands Musikdagar. S:t Lars Kyrka
Programmet innehöll glädjande mycket av det senaste seklets musik. Men av skiftande slag. Sven-David Sandströms solo för klarinett var ett spår från Musikdagar 16 år tillbaka då hans musik stod i fokus. Sandströms senare verk utmärks av ett enkelt, tonalt tonspråk. Men i en stram form. Här var formen ganska fri men uttrycket återhållet. Stilla, meditativt. Flyktigt.
I centrum stod uruppförandet av Daniel Börtz Dialogo V för klarinett och slagverk. Ett beställningsverk som skulle hörts redan förra året. Nu ganska efterlängtat alltså.
Börtz hör till de mest betydande av landets komponister. Den här klingande dialogen visade också på stor originalitet och uttryckskraft. Den ovanliga instrumentkombinationen fungerade rätt väl. De båda instrumenten fick även komma fram solistiskt, som två tydligt skilda röster. Det var fin koncentration i spelet och stor dynamik med det tunga trumslagverkets utbrott i kontrast mot klarinettens mjuka melodispel.
Andrea Tarrodis pianosolo blev ett kort och virvlande mellanspel, svävande i höga rymder. Kraftfullt spelat och klangligt välskrivet. Solisten utnyttjade instrumentet maximalt.
Med Brahms sena trio i a-moll fick programmet en värdig avslutning och ett ljuvt vemod att försjunka i. Cello, piano och klarinett möttes i ett lyhört kammarspel, men i den stora akustiken blev det ibland lite väl smäktande och dramatiskt.