Diggiloo vÀrmde Motala i regnet

NĂ€r du hugger in pĂ„ ett smörgĂ„sbord – förvĂ€ntar du dig dĂ„ att gilla allt om bjuds? Nej, jag tĂ€nkte vĂ€l det.

Foto: Jeppe Gustafsson

Recension2018-08-12 09:59
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NĂ€r du hugger in pĂ„ ett smörgĂ„sbord – förvĂ€ntar du dig dĂ„ att gilla allt om bjuds? Nej, jag tĂ€nkte vĂ€l det. Konceptet Diggiloo Ă€r som ett musikaliskt smörgĂ„sbord. Vissa inslag tar du till dig direkt, andra vĂ€ntar du pĂ„ och ytterligare nĂ„gra kunde du vara utan.

Motalapubliken vĂ€rmdes av ett vĂ€lsmort nöjesmaskineri med franska chansons, latinorytmer, discotakter och Mello-melodier. Av artisterna stĂ„r Ola Salo ut direkt. Den mannen gör ingenting halvhjĂ€rtat, han gĂ„r liksom in i en roll nĂ€r han börjar sjunga och han ger oss musiken med varje fiber i sin kropp. NĂ€r han brister ut i ett The Ark-medley vet jublet inga grĂ€nser. Vi fyller lungorna och sjunger med till ”It takes a fool . . .” och ”Calleth you . . .” sĂ„ att lĂ„tarna nĂ„r Ă€nda till Karlsborg pĂ„ andra sidan VĂ€ttern.

Årets Diggiloo-turnĂ© – den sextonde sedan starten 2003 – nĂ€rmar sig sitt slut. HĂ„rda vindar stoppade fredagens förestĂ€llning i Lidköping. Men pĂ„ lördagen Ă€r allt i sin ordning igen och barnfamiljer, picknickande tonĂ„ringar, pensionĂ€rer – alla fĂ„r plats pĂ„ RĂ„ssnĂ€sfĂ€ltet. Det Ă€r som om vi förverkligar texten i ett av Tommy Nilssons starka framtrĂ€danden: ”Vi Ă€r alla samma mĂ€nniska. Lika, olika som du. Vi kan lĂ€ra av varandra. Allt vi behöver Ă€r nu.” Ett annat nummer som griper tag i oss Ă€r nĂ€r han hyllar sin förra svĂ€rmor Lill-Babs med Charles Aznavours fina ”She” i svensk översĂ€ttning.

Ida Redig har liksom alla övriga av Ă„rets Diggilooartister deltagit i Melodifestivalen. Men hon har Ă€ven körat bakom Kent, hon skriver lĂ„tar och hon producerar musik till reklamfilmer. Hennes tolkning av ”I min lilla vĂ€rld av blommor” frĂ„n snyftfilmen RĂ€nnstensungar (1944) blir som en klar pĂ€rla i flödet av lĂ„tar. Och hennes röst fĂ„r mig att tĂ€nka pĂ„ Veronica Maggio och hennes distinkta, berĂ€ttande sĂ„ngteknik.

Även scenografi och scenklĂ€der bidrar till mitt intryck. De senare Ă€r mĂ„nga och snygga och genomtĂ€nkta, vilket mĂ€rks i bland annat den franska avdelningen precis efter paus. Frankrike har en uppsjö av schlagers, som Gilbert BĂ©cauds ”Nathalie” eller Édith Piafs ”La vie en rose”. Och hĂ€r visar mister Mello sjĂ€lv, Christer Björkman, var skĂ„pet ska stĂ„ med sin ljusa stĂ€mma och sina hĂ€rligt rullande r.

NĂ€stan en timme av den lĂ„nga showen Ă„terstĂ„r nĂ€r det vĂ€ntade regnet drar igĂ„ng. Men dĂ„ Ă€r alla sĂ„ uppe i varv att vĂ€rmen frĂ„n medverkande och publik liksom tycks hĂ„lla vĂ€tan stĂ„ngen, De artister jag hĂ€r nĂ€mnt Ă€r dem jag tar med mig frĂ„n denna kvĂ€ll. Du som var dĂ€r tar kanske med dig andra minnen. Och som sagt – nĂ€r det gĂ€ller smörgĂ„sbord finns det nĂ„got för alla.

”Diggiloo” med David Lindgren, Charlotte Perrelli, Tommy Nilsson, Mariette, Christer Björkman, Kamferdrops, Ola Salo, Ida Redig, Mendez och Marika Carlsson

RÄssnÀsudden, Motala, 11/8

***

LĂ€s mer om