Doftrika möten mellan Östergötland och Thailand

VÀrme och mÄlarlust möter oss pÄ Sander. Precis vad vi behöver nu. Elin Redin har dessutom förnyat sin konst med prunkande precision.

”Flyttkaos”. Fria linjer, fĂ€rger, skikt och collage stĂ€mmer ofta möte i Elin Redins bildkonst.

”Flyttkaos”. Fria linjer, fĂ€rger, skikt och collage stĂ€mmer ofta möte i Elin Redins bildkonst.

Foto: Christer FĂ€llman

Recension2020-11-30 11:25
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konst

Elin Redin: "I ett annat land"

OljemÄlningar

Galleri Sander, Linköping. PĂ„gĂ„r till 16/12. 

Om det var mötet med Thailand eller en inneboende rörelse framÄt kan vara osagt. Med ett drygt 20-tal mÄlningar finns ÀndÄ nÄgra tidigare verk att jÀmföra med. Natur, miljö och mÀnniskor som Äterkommande motiv Àr dock desamma.

Gemensamt Ă€r ocksĂ„ hennes fria odogmatiska förhĂ„llande till det heliga oljemĂ„leriet som konstart. PĂ„ ett ytterst sofistikerat sĂ€tt smyger hon in olika collage och bildfragment frĂ„n andra tekniker. Klistrar och överlappar med foton och material. Sprejar dĂ€r det behövs. Och det fungerar som uppiggande stimuli. Metoden att integrera olikartat stoff Ă€r svĂ„rare Ă€n man kan tro, men Elin Redin (f 1972) behĂ€rskar sina medel.  

PĂ„ de nyaste mĂ„lningarna pĂ„ utstĂ€llningen, till exempel ”Restaurangval 8 jan 2020”, ser man hur tĂ„lmodigt och mera precist hon utvecklat sitt bildsprĂ„k. Det Ă€r tĂ€tare och mera genomarbetade ytskikt som doftar fram. FĂ€rgskalan Ă€r mera samklingande utan alltför stora kontraster.

Annars brukar hon arbeta med öppnare, djĂ€rvare ytor och starkare fĂ€rger. OcksĂ„ bra, men annorlunda. Den oförvĂ€gna berĂ€ttarlusten och driften att fĂ„nga impulsen i flykten Ă€r inspirerande för öga, kĂ€nsla och tanke. Figurationer, förestĂ€llningar ges hĂ€r ocksĂ„ möjlighet att ibland möta nĂ€rmast abstrakta fĂ€rgplan med snabba penseldrag. 

Elin Redin verkar arbeta bÄde övervÀgt strategiskt och samtidigt mycket spontant, vilket skapar en högst pulserande, levande bildvÀrld.