Drama
Titel: Grandmother
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Charlotte Rampling, George Ferrier, Marton Csokas
Regi: Matthew Saville
Speltid: 94 min
Betyg: 1
Filmen börjar tufft för den redan deppige unge Sam (George Ferrier). Han, som nyligen har mist sin mamma i en ospecifik sjukdom, hÀmtas frÄn internatskolan hem till huset pÄ den nyzeelÀndska landsbygden. Medan hans pappa (Marton Csokas) Äker till England för att "reda ut lite saker" ska Sam ta hand om farmor Ruth (Charlotte Rampling) som har brutit benet. Ruth fÄr flytta in i mammans gamla rum, varpÄ Sam bistert konstaterar: "SÄ nu ska det dö tvÄ personer dÀr inne." UpplÀgget, att han ensam ska behöva Äteruppleva moderns sjukdom och död genom farmodern som han inte kÀnner, kÀnns obegripligt opsykologiskt av pappan, men visar sig i filmens vÀrld leda till att Sam hittar tillbaka till livsglÀdjen.
Redan nÀr förutsÀttningarna för berÀttelsen presenteras börjar jag fÄ svÄrt att acceptera manusbygget. Hela situationen kÀnns hopplöst konstruerad, och det blir inte bÀttre nÀr Ruth visar sig vara en ÀlskvÀrd excentriker. à tminstone Àr det meningen att hon ska vara det. Det Àr meningen att man ska chockeras och roas nÀr hon super med Sam och mutar hans kompisar med sprit för att de ska rensa i trÀdgÄrden. NÀr hon lÄter dem ha en röjig hemmafest och röka grÀs, och nÀr hon skjuter mÀsterligt med gevÀr. Men i stÀllet för att verka hÀrligt frigörande, kÀnner jag hur biostolen blir trÀngre och trÀngre. För det hela bygger pÄ förestÀllningen om hur en farmor ska vara. Ruth Àr ingen normal farmor, för en normal farmor festar inte, har inte varit krigsfotograf och utmanar inte sitt barnbarn. Det Àr sÄ att man fÄr klaustrofobi, och jag vÀgrar att skratta av förtjusning nÀr Ruth tar en joint. Det Àr förolÀmpande. Dock Àr det i linje med en pÄ det stora hela vÀldigt trÄkig film.
Det kanske största problemet Àr att man inte alls hÀnger med i berÀttelsens kÀnslomÀssiga vÀndpunkter. Det Àr oklart varför Sam och Ruth plötsligt, efter ett brÄk, gÄr frÄn att hata till att Àlska varandra. Och det Àr likadant med de andra viktiga punkterna: Sams nyfunna kÀrlek till livet, försoningen med pappan. Inget av dessa ögonblick nÄr mig, och jag lÀmnar biografen med kÀnslan av att vilja skaka av mig en förÄldrad kliché. Filmbranschen har visserligen en hel del att jobba pÄ nÀr det kommer till skildringen av gamla mÀnniskor, men lÀngre Àn sÄhÀr har vi faktiskt kommit.