Excentrisk farmor super och röker grÀs

"Grandmother" bygger pÄ en förÄldrad kliché om hur en farmor ska och inte ska vara.

"Grandmother" handlar om en farmor som gör allt en farmor inte ska göra. Hon super, röker grÀs och har haft ett spÀnnande liv.

"Grandmother" handlar om en farmor som gör allt en farmor inte ska göra. Hon super, röker grÀs och har haft ett spÀnnande liv.

Foto: Noble Entertainment

Recension2022-06-10 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Grandmother

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Charlotte Rampling, George Ferrier, Marton Csokas

Regi: Matthew Saville

Speltid: 94 min

Betyg: 1

Filmen börjar tufft för den redan deppige unge Sam (George Ferrier). Han, som nyligen har mist sin mamma i en ospecifik sjukdom, hÀmtas frÄn internatskolan hem till huset pÄ den nyzeelÀndska landsbygden. Medan hans pappa (Marton Csokas) Äker till England för att "reda ut lite saker" ska Sam ta hand om farmor Ruth (Charlotte Rampling) som har brutit benet. Ruth fÄr flytta in i mammans gamla rum, varpÄ Sam bistert konstaterar: "SÄ nu ska det dö tvÄ personer dÀr inne." UpplÀgget, att han ensam ska behöva Äteruppleva moderns sjukdom och död genom farmodern som han inte kÀnner, kÀnns obegripligt opsykologiskt av pappan, men visar sig i filmens vÀrld leda till att Sam hittar tillbaka till livsglÀdjen.

Redan nĂ€r förutsĂ€ttningarna för berĂ€ttelsen presenteras börjar jag fĂ„ svĂ„rt att acceptera manusbygget. Hela situationen kĂ€nns hopplöst konstruerad, och det blir inte bĂ€ttre nĂ€r Ruth visar sig vara en Ă€lskvĂ€rd excentriker. Åtminstone Ă€r det meningen att hon ska vara det. Det Ă€r meningen att man ska chockeras och roas nĂ€r hon super med Sam och mutar hans kompisar med sprit för att de ska rensa i trĂ€dgĂ„rden. NĂ€r hon lĂ„ter dem ha en röjig hemmafest och röka grĂ€s, och nĂ€r hon skjuter mĂ€sterligt med gevĂ€r. Men i stĂ€llet för att verka hĂ€rligt frigörande, kĂ€nner jag hur biostolen blir trĂ€ngre och trĂ€ngre. För det hela bygger pĂ„ förestĂ€llningen om hur en farmor ska vara. Ruth Ă€r ingen normal farmor, för en normal farmor festar inte, har inte varit krigsfotograf och utmanar inte sitt barnbarn. Det Ă€r sĂ„ att man fĂ„r klaustrofobi, och jag vĂ€grar att skratta av förtjusning nĂ€r Ruth tar en joint. Det Ă€r förolĂ€mpande. Dock Ă€r det i linje med en pĂ„ det stora hela vĂ€ldigt trĂ„kig film.

Det kanske största problemet Àr att man inte alls hÀnger med i berÀttelsens kÀnslomÀssiga vÀndpunkter. Det Àr oklart varför Sam och Ruth plötsligt, efter ett brÄk, gÄr frÄn att hata till att Àlska varandra. Och det Àr likadant med de andra viktiga punkterna: Sams nyfunna kÀrlek till livet, försoningen med pappan. Inget av dessa ögonblick nÄr mig, och jag lÀmnar biografen med kÀnslan av att vilja skaka av mig en förÄldrad kliché. Filmbranschen har visserligen en hel del att jobba pÄ nÀr det kommer till skildringen av gamla mÀnniskor, men lÀngre Àn sÄhÀr har vi faktiskt kommit.