FörestÀllande motiv letar sig in

Konsten vore trÄkig om inte grÀnser och stilar övertrÀddes. Roger Simonsson gör lite som han vill.

”Haren, fĂ„geln och du”. MĂ„lning av Roger Simonsson.

”Haren, fĂ„geln och du”. MĂ„lning av Roger Simonsson.

Foto: Christer FĂ€llman

Recension2020-03-16 12:15
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Konst

Roger Simonsson

Galleri Sander Linköping

Visas till 1/4

Tidigare mÄlade han mera informellt och non-figurativt. Det gör han delvis fortfarande, men figurer och förestÀllande motiv letar sig allt mer in i hans bildskapande. PastellfÀrger har fÄtt maka pÄ sig för mera jordigt dova tongÄngar.

Musiken har ofta spelat roll, vilket mÀrks i rytmiserande grafiska blad. Linjer som spelar och spÀnner över ytor.

Sin utbildning fick han pĂ„ anrika Hovedskous konstskola i Göteborg 1982–85. Grafiken var viktig för honom dĂ„. Han har egen verkstad utanför VĂ€xjö dĂ€r han numera bor. Men bara i perioder arbetar han med grafiken.

MĂ„leriet har fördelen att ett flertal bilder kan pĂ„gĂ„ samtidigt och mogna. Men Simonsson (f 1951) överarbetar inte sina bilder. De flesta ser spontana och improvisatoriska ut, men stĂ€ms oftast ”rĂ€tt” i slutĂ€nden i linjer och former. BĂ„de mĂ„lningar och grafik bjuder in betraktaren i sina öppna bildvĂ€rldar.

UtstĂ€llningens 25 verk hĂ„ller ihop, trots vissa ojĂ€mnheter i enskilda bilder. KonstnĂ€rens handlag och tonartskĂ€nslighet leder honom ofta rĂ€tt. BĂ€st tycker jag om nĂ„gra mĂ„lningar med följande titlar ”Haren, fĂ„geln och du”, ”Havsljus lll”, ”KĂ€nslig för grönt”, ”Ön” och ”Hippiepoet”.

Samtliga prĂ€glas av lyckade kombinationer av abstraherande former och tydligt förestĂ€llande motiv. Lite överraskande möten mellan dessa tvĂ„ olika stilar gör mĂ„lningarna bara mera intressanta och originella. Simonsson bryr sig inte lĂ€ngre om ”stil” eller konstriktningar. I mogen Ă„lder kan han vara fri frĂ„n sĂ„dana krav.

Karta: Galleri Sander