Konsert
âEn fransk eftermiddagâ
Crusellkvintetten: Nina Sognell, flöjt; Blanca Sans Ballart, oboe; Dan Larsson, klarinett; Andreas From, fagott; Katarina Andersson, valthorn.
Betyg: 5
Charlottenborgs slott, Motala 2/2.
De fem blÄsarna uppvisade inte bara virtuost musicerande, utan Àven musik av tvÄ mindre kÀnda tonsÀttare: Germaine Tailleferre och Paul Taffanel. SpÀnnande bekantskaper.
Germaine Tailleferre (1892â1983) var den enda kvinnliga tonsĂ€ttaren i Les Six, en grupp av sex tonsĂ€ttare i Frankrike runt 1920-talet. Hennes musik sĂ€gs vara energisk och fantasirik, vilket Crusellkvintetten visade tydligt i sitt framförande av âChoral et deux variations pour quintette ĂĄ ventâ, alltsĂ„ ett stycke skrivet för just blĂ„sarkvintett.
Tailleferre umgicks mycket med den mera kĂ€nde Maurice Ravel (1875â1937) som hon ocksĂ„ tog lektioner av. Och det var med Ravels âLe tombeau de Couperinâ som kvintetten inledde, ett stycke i fyra satser ursprungligen skrivet för piano.
Ravel, kanske mest kĂ€nd för det populĂ€ra orkesterverket âBolĂ©roâ frĂ„n 1928, skrev âLe tombeau de Couperinâ till minne av vĂ€nner som stupat under första vĂ€rldskriget
Paul Taffanel (1844â1908) var en fransk flöjtist och dirigent.
Han hade rykte som sin tids frĂ€mste flöjtist. Crusellkvintetten hade valt hans âQuintetâ i tre satser och dĂ€r mĂ€rktes Nina Sognells flöjtspel extra mycket.
Vackrast under denna fina konsert var nog andantesatsen i Taffanels stycke. Men det Àr svÄrt att vÀlja.