Fantasilöst och trist om övervakande gosedjur

Hur skulle det vara om vi övervakades av söta smÄ mjukisdjur? UngefÀr lika vardagligt och trÄkigt som i Samanta Schweblins roman som handlar om just det.

Samanta Schweblin (född 1978) Àr frÄn Argentina men bor numera i Tyskland. Romanen "Kentukis" blev hennes internationella genombrott.

Samanta Schweblin (född 1978) Àr frÄn Argentina men bor numera i Tyskland. Romanen "Kentukis" blev hennes internationella genombrott.

Foto: Alejandra Lopez

Recension2022-08-03 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Roman

Samanta Schweblin

Kentukis

Övers. Hanna Nordenhök

Bokförlaget Tranan

Innan jag börjar lÀsa "Kentukis" har jag lyssnat en hel del pÄ Beethovens pianosonater. Musiken fÄr mig att förstÄ vad jag saknar i boken. NÀr Beethoven anvÀnder sig av enkla teman mÀrks det att det Àr variationerna och framÄtrörelsen som Àr grejen. Litteratur fungerar pÄ samma sÀtt. Den inledande idén kan vara simpel, det viktiga Àr hur författaren utvecklar den.

Samanta Schweblin Àr en argentinsk författare, numera bosatt i Berlin. Grundidén i hennes internationellt uppmÀrksammade roman "Kentukis" Àr att en ny sorts nÀtuppkopplade mjukisdjur har blivit populÀra. NÀr du köper en kentuki vet du inte vem som iakttar ditt vardagsliv genom djurets kameraögon, och omvÀnt: köper du en uppkoppling vet du inte var nÄgonstans i vÀrlden du hamnar. Marvin, en pojke i Antigua, upptÀcker att han tittar ut genom ett skyltfönster i en affÀr pÄ Nordkap.

Djuren Àr gjorda för att förhindra alltför personlig kontakt. Den som styr en kentuki kan se, lyssna, köra omkring pÄ smÄ hjul, men inte prata. MÀnniskorna i romanen gör sitt bÀsta för att kommunicera trots teknikens begrÀnsningar: de stÀller kentukin pÄ ett ouija-brÀde, anvÀnder sig av morsekod, utbyter mailadresser. NÀr Grigor, en ung man i Zagreb, kopplar upp sig ser han en flicka nÄgonstans i Latinamerika som hÄller upp en lapp dÀr det stÄr att hon har blivit kidnappad. Han bestÀmmer sig för att hitta henne.

Men sĂ€rskilt spĂ€nnande blir det aldrig. Samanta Schweblin beskriver i ett antal korta kapitel hur mĂ€nniskor anvĂ€nder sina kentukis – de blir förĂ€lskade, svartsjuka, försöker Ă€gna sig Ă„t utpressning – och slutsatsen Ă€r att tekniken inte förĂ€ndrar deras liv. De gör vad lĂ€saren redan frĂ„n början förstĂ„r att de kommer att göra. JĂ€mför med Ted Chiang, som i sina science fiction-noveller skruvar sina idĂ©er lĂ€ngre och lĂ€ngre, tills han har tĂ€nkt sig fram till situationer som Ă€r bĂ„de överraskande och följdriktiga.

Schweblin nÄr inte lika lÄngt; dessutom skriver hon en prosa helt utan minnesvÀrda formuleringar. Hon lÄter som om hon betraktade mÀnniskorna med en robots kameraögon. Kanske menar hon att det Àr ett tonfall som passar för att beskriva den kombination av kontaktlöshet och intim övervakning som har blivit normal för oss. Men trots den tanken Àr fantasilösheten ÀndÄ bokens mest övertygande budskap.