Klaustrofobiskt julfirande med kungafamiljen

Kristen Stewarts nerviga insats i rollen som plÄgad prinsessan rÀddar inte den repetitiva filmen "Spencer".

Kristen Stewart gestaltar i "Spencer" prinsessan Dianas desperata försöka att fly ett kÀnslomÀssigt fÀngelse.

Kristen Stewart gestaltar i "Spencer" prinsessan Dianas desperata försöka att fly ett kÀnslomÀssigt fÀngelse.

Foto: Scanbox Entertainment

Recension2022-01-07 07:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Drama

Titel: Spencer

Visas pÄ: Bio

I rollerna: Kristen Stewart, Jack Farthing, Sally Hawkins

Regi: Pablo LarraĂ­n

Speltid: 111 min

Betyg: 2

JulÄngest fÄr en ny innebörd nÀr prinsessan Diana tillbringar tre dagar med kungafamiljen i Sandringham (ett av drottningens mÄnga slott) samtidigt som Àktenskapet med prins Charles faller samman framför skvallerpressens fotografer. Ingenting gÄr att dölja, samtidigt mÄste precis allting döljas, eftersom traditionerna inte fÄr störas. Det Àr en omöjlig ekvation och nÄgonting mÄste ge vika.

I vad som nÀstan Àr en soloförestÀllning av Kristen Stewart, följer filmen Diana dÄ hon desperat söker efter en vÀg ut ur sitt kÀnslomÀssiga fÀngelse. Hon rusar in och ut ur badrummen för att spy medan det serveras pudding, nÀsselsoppa och aprikossufflé. En ny klÀnning tas fram för varje schemalagd programpunkt och minsta lilla snedsteg syns.

Allt Diana gör kontrolleras och övervakas. Till sin hjÀlp har familjen Àven anlitat en före detta militÀr, som i Timothy Spalls ("Hemligheter och lögner") spöklika gestalt tycks dyka upp var gÄng Diana lyckas fÄ en stund för sig sjÀlv.

PortrĂ€ttet av en kvinna i sönderfall Ă€r klaustrofobiskt, inte minst tack vare Kristen Stewarts nerviga insats. Men efter tvĂ„ timmar av att se henne flĂ€mta efter andan i nĂ€rbild Ă€r det frĂ„gan om det man kĂ€nner inte mest Ă€r frustration. Filmen blir repetitiv, och tyngd av inte sĂ„ vĂ€rst subtila symboler. Alla tycks tala i liknelser nĂ€r det kommer till Diana. Ena sekunden Ă€r hon en vild hĂ€st som inte kan tĂ€mjas och i nĂ€sta en fasan, uppfödd bara för att jagas och slaktas. Sedan ett ansikte pĂ„ ett mynt, ingenting mer Ă€n valuta. Om den inte var sĂ„ tragisk hade filmen passat för en dryckeslek – en shot för varje poetisk omskrivning av Dianas öde. Hon uppmanas gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng att "dra för gardinerna", sĂ„ att hon inte syns nĂ€r hon byter om. NĂ€r hon vĂ€grar syr man ihop dem, men dĂ„ klipper hon sĂ„klart upp dem med en avbitartĂ„ng. Ett sĂ„ överdrivet bildsprĂ„k Ă€r svĂ„rt att ta till sig.

I sina bÀsta stunder erbjuder dock "Spencer" en bild av den maktlösa familjemedlemmens motstÄnd. Att klÀ sig som man vill, att vÀgra Àta, att smita ivÀg pÄ förbjudna utflykter. Det Àr ett tonÄrsbarns protester. SmÄ, men som filmen tydligt visar, inte desto mindre livsviktiga. Man lÀmnar salongen tacksam för sin egen lilla personliga frihet, och inte minst för att man fÄr vara ifred nÀr man kÀnner för det.