Thriller
Titel: Kvinnan i fönstret
PremiÀr: 14 maj pÄ Netflix
I rollerna: Amy Adams, Gary Oldman, Julianne Moore
Regi: Joe Wright
Speltid: 100 min
Betyg: 2
Ă ngestridna Anna (vĂ€l gestaltad av Amy Adams) bor i ett stort Brownstone-hus frĂ„n 1800-talet i New York. Hon lider av torgskrĂ€ck â agorafobi â och tillbringar sina dagar inomhus i en ingrodd morgonrock. Ofta tjuvtittar hon pĂ„ sina grannar genom fönstret, nĂ€r hon inte tittar pĂ„ gamla filmer, gĂ€rna av Alfred Hitchcock, och varvar vinklunkar med piller. Hennes familj har lĂ€mnat henne. I kĂ€llarvĂ„ningen har hon en hyresgĂ€st.
SÄ en dag ser hon ett mord inne hos de nya grannarna pÄ andra sidan gatan, familjen Russel. Panikslagen larmar hon genast polisen. Men nÄgot lik finns inte och tillsammans med polisen stormar de nya grannarna in hos Anna med den gravt uppretade herr Russel (Gary Oldman) i spetsen. Har Anna verkligen sett vad hon tror sig ha sett? Eller Àr det bara fragment frÄn ett hallucinatoriskt rus? à andra sidan Àr den fru Russel som Anna efter "mordet" presenteras för inte alls lik den fru Russel som hon har haft besök av tidigare.
Det finns flera filmklassiker pÄ temat instÀngdhet i dystra lÀgenheter och att se ett brott och dÄ inte bli trodd. Alfred Hitchcocks film "Fönstret Ät gÄrden" (1954) Àr ett exempel. Referenserna till den och Àven till den psykologiska skrÀckgenren i gemen Àr mÄnga, frÄn de dunkla vrÄrna i Annas hus till den höga, breda spiraltrappan i husets mitt som inbjuder till grafiskt fina och skrÀmmande kameravinklar.
Filmen Àr baserad pÄ en bÀstsÀljande roman med samma titel och bokens tvÀra kast i handlingen Àr med. De stÀller allt vi trott oss veta om vad som hÀnt pÄ Ànda. Men det slarvas med dramaturgin och nÄgra av vÀndningarna blir alltför sökta. MÀrkligt, dÄ filmens manusförfattare Tracy Letts Àr en ansedd dramatiker. SkÄdespeleriet haltar ibland. Gary Oldmans herr Russel Àr överdrivet och onyanserat kolerisk medan polisernas cyniska kyla vÀnds till vÀrme utan att övertyga. Hela upplösningen kÀnns krystad.
"Kvinnan i fönstret" vill gÀrna ta plats bland de stora psykologiska spÀnningsfilmerna, och den anvÀnder sig av genrens mÄnga schabloner i sitt försök att nÄ dessa höjder. En del bilder Àr ofrÄnkomligt vÀldigt snygga. Men det saknas rytmiskt flyt och trovÀrdighet. Det Àr ofattbart att en regissör som Joe Wright ("Stolthet och fördom", "Försoning") inte fÄr till det.