Mellostjärnan visade vägen till klassisk konstmusik

Vilken härlig resa i tiden vi fick vara med om i domkyrkan. Från 500-talets Gregorius till våra dagars Abba. Vår recensent Helena Lundberg upplevde en kväll där världsmezzosopranen och Melodifestivalenvinnaren Malena Ernman och hennes Ecstatic ensemble inspirerade och entusiasmerade Linköpings unga korister och sångarlöften att föra den klassiska musiken vidare till kommande generationer.

Skönsjungande Ecstatic ensemble med från vänster Sofia Niklasson, Jeanette Köhn, Malena Ernman, Leif Aruhn-Solén, Hans-Peter Nee och Gustav Nordlander.

Skönsjungande Ecstatic ensemble med från vänster Sofia Niklasson, Jeanette Köhn, Malena Ernman, Leif Aruhn-Solén, Hans-Peter Nee och Gustav Nordlander.

Foto: Göran Lundberg

Recension2023-03-13 07:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsert

”Vocal history tour”

 Med: Ecstatic ensemble – Jeanette Köhn, sopran; Sofia Niklasson, sopran; Malena Ernman, alt; Leif Aruhn-Solén, tenor; Hans-Peter Nee, baryton; Gustav Nordlander, bas. Linköpings ungdomskör, dirigent Annelie Eriksson

Linköpings domkyrka 12/3

Hur tar man vara på unga sångares önskan att ägna sig åt klassisk musik? Jo, man skapar plattformar där de kan samlas och sjunga och man förser dem med förebilder bland den svenska sångeliten. Varför inte exempelvis Malena Ernman, mellofinal-helgen till ära?                       

undefined
Skönsjungande Ecstatic ensemble med från vänster Sofia Niklasson, Jeanette Köhn, Malena Ernman, Leif Aruhn-Solén, Hans-Peter Nee och Gustav Nordlander.

På söndagskvällen gästade den internationellt kända mezzosopranen Ernman – som själv vann den svenska Melodifestivalen 2009 med låten La Voix – tillsammans med gruppen Ecstatic ensemble Linköpings näst intill fullsatta domkyrka. Sextetten rör sig lätt och ledigt i allehanda genrer, från gregoriansk kyrkomusik via Mozarts operavärld till filmmusik ur ”Sagan om ringen”. De sjöng tusenårig musik av Hildegard av Bingen, kärva toner av 1300-talets Machaut, di Lassos ”Vide homo” från 1500-talet, barockens Bach – det går inte att hoppa över honom – exilryssen Rachmaninovs ”Blagoslovi, dushe moya” och Arvo Pärts fantastiska ”The Deer’s cry” med sina knepiga pauser och fraseringar.

undefined
Domkyrkomusikern Annelie Eriksson ledde Linköpings ungdomskör i ”Bruremarsch fra Valsöfjord”.

Kvällens andra aktör, Linköpings ungdomskör, satt i bänkarna och lyssnade och lärde och framträdde både ensamma och tillsammans med Ecstatic ensemble. På flera sätt ett genidrag. För hur ska man som ung i dag annars veta att det finns andra uttrycksformer än mello och rap? Jo, genom att duktiga kyrkomusiker visar vägen i form av Ung Musikplats, en musikalisk verktygslåda för barn och unga som domkyrkopastoratet i Linköping arbetar med. Där finns körer och instrumentundervisning. Och ibland slås körerna samman i form av Linköpings ungdomskör.

undefined
Linköpings ungdomskör sjöng ”Ode to freedom” tillsammans med sångarna i Ecstatic ensemble.

Att låta de unga koristerna få framträda tillsammans med proffsensemblen kommer att ge ringar på vattnet för lång tid framöver. Jag är säker på att flera av dem efter söndagens konsert nu än mer ser fram mot en framtid som musiker.