Överrumplande och dubbeltydigt med optiskt måleri

Konst kan förändra rum. Galleri Kronan känns ännu ljusare än vanligt. Camilla Lothigius tänder rummen med optiskt måleri och nya skulpturer.

Skulptur och målningar möts. Målningarna ”Tellus Vll” och ”JOJ” samt skulpturen ”Bräcklig konstruktion”. Camilla Lothigius arbetar både med fasthet och skörhet.

Skulptur och målningar möts. Målningarna ”Tellus Vll” och ”JOJ” samt skulpturen ”Bräcklig konstruktion”. Camilla Lothigius arbetar både med fasthet och skörhet.

Foto: Christer Fällman

Recension2022-03-20 16:55
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konst

Camilla Lothigius

Round Up

Skulptur & måleri

Galleri Kronan Norrköping

Utställningen pågår till 3 april.

Kanske bidrar också den glädje man kan känna inför hennes förmåga att överraska och ta sin egen konst ännu ett eller flera steg vidare. Redan titeln är medvetet dubbeltydig.

Ofta förknippar man hennes arbeten med ett slags konstruktivt och konkret förhållningssätt. Färgskalorna har alltid varit klara, monokroma och lysande. Ett utmärkt exempel är hennes vertikala, högresta skulptur ”Bollop” (2014) i kvarteret Hallarna i Norrköping. Som en glad kulram på höjden med sina 18 klarlysande bollkulor.

I hennes nya utställning finns givetvis en mycket igenkännbar konsekvens i arbetssätt och grundhållning. Men något nytt har hänt. Hon tillåter sig att arbeta friare och mer asymmetriskt och experimenterar ännu mer med färgerna.

Redan i verk nr 2 märker man en överrumplande skapelse: en gipsbandagerad, liggande trädgren som skulptur. Naturen behöver akut, läkande hjälp. ”Sad, sad story”. Så långt ifrån den minimalism och icke-narrativa som vanligtvis brukar känneteckna Lothigius konst. 

Därefter kan vi gå vidare och studera de optiskt pulserande runda målningarna av sprayfärg. Rena OP-konsten! Energi och djuprörelse som sprids ut i rummet från serien ”Tellus”.

På golvet står några olika gipsskulpturer. En del ser ut som kapade maskindelar, vevaxlar, arv från bruksorters gjutningar. Fast här i gråvitt och minst av allt svarvade efter mikromått, som om de vädjar till vår empati trots sin brist på precision.

Lika mänskligt inlevande kan ett par andra högresta, lådliknande, vingliga skulptur upplevas. Minnesbilder av krokitecknande kan igenkännas från kroppars sick-sack-hållningar. Naturen växer i sick-sack för att skapa styrka och elasticitet: träd som människor.

I de inre rummen återfinns ytterligare intressanta och genomtänkta målningar och skulpturer. Självaste Olle Baertling skulle glatt sig åt fina diagonalmålningar som ”Overlaps” och ”JOJ”.

Av allt att döma verkar Camilla Lothigius arbeta intuitivt och samtalar lyhört med sina verk i processandet. Hon har lång erfarenhet och gedigen utbildning. Hon föddes 1957, spännande nog i Colombia, utbildade sig under närmare tio år på olika konstskolor samt Högskolan för Design och konsthantverk i Göteborg. Sedan mitten av 1990-talet bor och arbetar hon i Linköping.