Total regent i sitt eget drottningrike

Jonas Gardell Ă€r pĂ„ turnĂ© med en show som nu Ă€r nedskalad – men inte avskalad. Gardell betyder extra allt Ă€ven solo pĂ„ scen.

Jonas Gardell dompterade lÀtt publiken i Mjölby Kulturcenter pÄ fredagskvÀllen

Jonas Gardell dompterade lÀtt publiken i Mjölby Kulturcenter pÄ fredagskvÀllen

Foto: Mats BĂ€cker

Recension2022-10-29 11:18
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Show

”Queen of fucking everything” med Jonas Gardell. 

Mjölby Kulturscen 28/10. 

Även i Linköping 5/11.

Jonas Gardells stora show hade premiÀr för fyra Är sedan och skulle sedan ut pÄ turné. Men det-dÀr-ni-vet kom emellan.

Nu blir turnén av, mindre glittrig och med Gardell ensam pÄ scen, med lite förinspelad musik men med sÄng av The Queen himself. Och en aning glitter finns ocksÄ, sjÀlvklart; The queen of fucking everything mÄste ju ha Ätminstone tiara.

Han gör entré i sina elefantmönstrade byxor och öppnar famnen mot en nÀra nog fullsatt och mycket förvÀntansfull Mjölby Kulturscen. FrÄn första stund har Jonas publiken i sin hand, han dompterar oss och kan sÀga allt han vill, Àven bedriva en nÀrmast brutal publikkontakt.

Kanske mĂ€rks det lite att showen skrevs och sattes upp för nĂ„gra Ă„r sedan; en del skĂ€mt Ă€r daterade, det erkĂ€nner han sjĂ€lv. Men det Ă€r roligt nĂ€r han tar upp förskönande uttryck. Som ”livsvariation” i stĂ€llet för död och â€Ă„rsrik” i stĂ€llet för gammal.

 KĂ€ftandet och hĂ€cklandet av dem lĂ€ngst fram i salongen för att de Ă€r antingen unga eller just Ă„rssrika hĂ„ller sig precis pĂ„ rĂ€tt sida. Alla vet vi ju hur grĂ€nslös Jonas Gardell mĂ„ste tillĂ„tas vara – och vi Ă€r mĂ„nga i salongen som tycker det kĂ€nns befriande, vilket hörs pĂ„ skratten, som kommer sĂ„ tĂ€tt att Jonas ibland mĂ„ste göra en stoppgest.

Och ganska plötsligt efter en storm av penisskĂ€mt och annat ekivokt, för att inte sĂ€ga plumpt, sĂ€tter han sig pĂ„ scenkanten och berĂ€ttar om hur han möter sin dotters oro över det till synes hopplösa vĂ€rldslĂ€get. Han berĂ€ttar historien om katedralen i Florens, som ett exempel pĂ„ att mĂ€nniskan strĂ€cker sig efter det omöjliga – och lyckas.

Och dÄ kommer han ocksÄ in pÄ sin egen nu framgÄngsrika kamp för rÀtten att vara den han Àr. Det blir en aning sökt men publiken Àr knÀpptyst.

Men sedan Àr det dags för tiara och tyll. Och Jonas Gardell Àr nog bÀst nÀr han Àr drottningen av precis allting och ger jÀrnet, trots sin skicklighet i att snabbt bli allvarlig.

Han avslutar med att i extranumret sjunga sitt bidrag till Melodifestivalen 2018, ”Det finns en vĂ€g”. Dessförinnan har han berĂ€ttat smĂ„ anekdoter om sitt favoritĂ€mne, maken Mark. ”Andra berĂ€ttar Bellmanhistorier, jag drar Markhistorier.”

Man fÄr hoppas att maken har gett sin vÀlsignelse. Men han Àr nog lika förförd som Mjölbypubliken.