SĂ„ var Romeo och Juliet

Romeo och Julia hör till Shakespeares mest spelade pjÀser som inspirerat författare och regissörer till otaliga dramer med samma tema.

Foto: Patrik Persson

Recension2017-07-09 12:00
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Shakespeare, som sjÀlv lÄnat motivet frÄn Ovidius, skickade bollen vidare i mÄnga olika riktningar. Högt och lÄgt. Allt frÄn West Side Story till VÀrmlÀnningarna. Det ger en illusorisk kÀnsla av sjÀlvklarhet kring en berÀttelse som egentligen Àr lÄngt mer komplex. En regissör som tar sig han denna pjÀs har mÄnga fallgropar av klichéer att navigera förbi. Romeo och Julia Àr ett drama om starka kÀnslor, om vÄr förmÄga och oförmÄga att förstÄ, hantera och hÀrbÀrgera dem. Om lust och passion och hatets strategi. NÀr Johanna Lazcano nu regisserar Romeo och Juliet finns nÄgot av samtidens gÀngkultur pÄ scenen. Fiendskapen mellan familjerna accentueras av tvÄ grupper, samtidigt som Juliets förÀldrar söker styra sin dotters framtid med hederskulturens sjÀlvupptagenhet.

Johanna Lazcano gör ett ovÀntat drag och lÄter en döv Juliet helt och hÄllet kommunicera med teckensprÄk. Effekten Àr överraskande. Juliet blir mer uttrycksfull men ocksÄ mer svÄrÄtkomlig vilket ocksÄ gör hennes utsatthet sÄ tydlig. PÄ scenen Àr det bara hennes amma som fullt ut förstÄr henne. Romeo mÄste förhÄlla sig tolkande, förÀldrarna Àr okunniga och saknar intresse och förmÄga att lÀsa och respektera sin dotter. NÀr orden tiger ropar kroppen. Johanna Hovergren spelar sin Juliet med en intensitet och ett kroppssprÄk som Àr övervÀldigande och gripande. Johanna Lazcano har Àven fÄngat de starka emotionella kontrasterna i Romeo och Juliet. Första delen Àr ett vÄldsamt gyckel dÀr Isa Aouifia tar Mercutio till aldrig skÄdade höjder. Andra delen Àr mörk och allvarsam. HÀr hittar Nemanja Stojanovic sin roll som Romeo.

Shakespeare pĂ„ GrĂ€sgĂ„rden Ă€r kĂ€nt för sin ambition att blanda amatörer med professionella skĂ„despelare. Även hĂ€r har Johanna Lazcano fört traditionen ett stycke vidare. Utan drag av sentimentalitet eller övertydlig politisk korrekthet vĂ€ver hon samman allas vĂ„ra liv pĂ„ scenen pĂ„ ett sĂ„ sjĂ€lvklart sĂ€tt. Slutet Ă€r ovĂ€ntat med utelĂ€mnandet av familjernas försoning. SlĂ€kterna förs i bakgrunden. Detta Ă€r Juliets och Romeos historia. Det Ă€r deras blod som blandas till slut, dĂ€r blodsband förut varit förhĂ€rskande. En accentuering av Shakespeares avslutande ord. Sist men inte minst, Wayra Monasterios gestaltning av Benvolio och broder Laurence Ă€r lysande.

Romeo och Juliet pÄ GrÀsgÄrden kommer att överraska och lÀmna dig allt annat Àn oberörd. Genialt i all sin skenbara enkelhet.

LĂ€s mer om