Bilar Àr mjuka, Vin Diesel Àr hÄrd

I mindre skickliga hĂ€nder hade ”Fast & furious 9” fĂ„tt pyspunka, hĂ€r Ă€r det full tempo och intensitet.

Letty (Michelle Rodriguez) and Dom (Vin Diesel) i skjutglatt samarbete.

Letty (Michelle Rodriguez) and Dom (Vin Diesel) i skjutglatt samarbete.

Foto: UIP

Recension2021-07-16 06:45
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Action

Titel: Fast & furious 9

Visas: pÄ bio

I rollerna: Vin Diesel, Charlize Theron, John Cena

Regi: Justin Lin

LĂ€ngd: 143 minuter

Betyg: 3

Var det nĂ„gon som sade "Barn Ă€r mjuka, bilar Ă€r hĂ„rda?" Inte i den hĂ€r filmen. I "Fast & furious 9" Ă€r det mĂ€nniskorna som Ă€r hĂ„rda, medan bilarna exploderar för minsta smĂ„sak. Efter att deras bil rullat runt pĂ„ klipporna och slagits sönder till skrot kliver mĂ€nniskorna ut, oförstörbara, möjligen lite smutsigare Ă€n förut, och sugna pĂ„ Ă€nnu en Ă„ktur. Dominic Toretto (Vin Diesel) Ă€r tillbaka. 

HĂ€r finns inga skyltar med "Kör sakta, lekande barn". IstĂ€llet stĂ„r det "Varning! MinfĂ€lt".  GĂ€nget i "Fast & furious 9" gör förstĂ„s det enda rĂ€tta. De trampar gasen i botten och kör snabbare Ă€n minorna hinner utlösas. En ranglig bro av rep och plankor som har sprĂ€ngts bort frĂ„n sitt fĂ€ste Ă€r heller inga problem: hjĂ€ltarna accelererar och kommer över pĂ„ andra sidan samtidigt som den sista plankan faller ner i avgrunden.

Om du tittar efter ser du att regissör, fotograf och klippare samtidigt genomför en lika skicklig balansakt. Orealistiska scener som hade kunnat bli fĂ„niga i mindre erfarna hĂ€nder dansar de sig igenom utan att tappa tempo och intensitet. De balanserar perfekt mellan spĂ€nning och humor – och lĂ„ter ibland handlingen stanna upp i en sĂ€llsynt vacker bild. Roman (Tyrese Gibson) och Tej (Chris Bridges) har skjutit upp sig i rymden i en hembyggd raketbil och hĂ€pnar tillsammans med publiken nĂ€r den blĂ„ jorden speglas i glaset pĂ„ deras rymdhjĂ€lmar.

Den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r huvudmotstĂ„ndaren Dominics bror Jakob (John Cena), som Ă€r pĂ„ vĂ€g att hacka sig in i hela vĂ€rldens kĂ€rnvapensystem. Det ger manusförfattarna anledning att spela de tvĂ„ tunga ackorden familjekonflikter och försoning. Inget sĂ„rar lika djupt som en familj. 

Filmindustrin har blivit sĂ„ modern och fördomsfri att den kan lĂ„ta den yngsta tjejen (Elle, spelad av Anna Sawai) skjuta med det största vapnet – och samtidigt har den inte förĂ€ndrats alls. Biosalongen Ă€r ett klassrum dĂ€r det alltid pĂ„gĂ„r samma lektion.

Biljakterna Ă€r inte budskapet, de Ă€r lockbetet. Det Ă€r nĂ€r filmer av det hĂ€r slaget sĂ€nker tempot som du ska se upp. DĂ„ börjar de predika – om hĂ„rdhet, manlighet, fĂ€der, söner, familj och tro. SĂ„ mĂ„nga krucifix syns i bild att jag undrar om de Ă€r lika produktplacerade som ölen och bilarna.