SkrÀck
Titel: Talk to me
Visas pÄ: Bio
I rollerna: Sophie Wilde, Miranda Otto, Joe Bird
Regi: Danny och Michael Philippou
Speltid: 94 min
Betyg: 3
Den inledande scenen sÀtter stÀmningen: nÀr som helst kan nÄgon sticka en kniv i sin egen panna. Volymen, liksom kamerahanteringen, förstÀrker obehaget. NÀr en kudde drÀms i ett huvud hoppar jag till, den ofokuserade bakgrunden kan dölja vad som helst. Under i princip hela filmen sitter jag redo att höja handen för ögonen. "Talk to me" Àr Danny och Michael Philippous lÄngfilmsdebut. De australiensiska tvillingarna Àr kÀnda för Youtube-kanalen RackaRacka dÀr de gör skrÀckparodier sedda av miljoner tittare.
Det Àr pÄ dagen tvÄ Är sedan Mias mamma tog livet av sig. Mia, fint gestaltad av Sophie Wilde, hamnar pÄ en fest med sin halvbror Riley och hans syster Jade. Plötsligt dras en porslinshand fram, en hand som samlar alla nÀrvarande i en rituell cirkel, som inför en drog. Handen sÀgs nÀmligen kunna föra den som fattar den i kontakt med de döda, och drogliknelsen Àr knappast lÄngsökt: pupillerna vidgas, huden blir rödflammig och personen i frÄga börjar bete sig som en zombie pÄ crack. Effekterna riskerar att bli minst lika lÄngtgÄende. Inom 90 sekunder mÄste övriga nÀrvarande sluta filma och tillsammans slita loss handen för att ockupanten inte ska stanna. Det visar sig vara en inte helt enkel uppgift, och snart Àr det inte bara grÀnsen mellan liv och död som övertrÀds utan ocksÄ den mellan lek och allvar.
Mias bakgrund, traumat som sjÀlvmordet har inneburit, ger djup Ät skrÀcken och trovÀrdighet Ät intrigen. Inte minst Ät det vansinne som det innebÀr att lÄta de monsterlika gestalterna inta kroppen. Det Àr som om sorgen har försatt Mia i en grÀnslös likgiltighet dÀr det som gör ont mest verkar bedövande.
Ăverlag Ă€r detta mer engagerande Ă€n det mesta jag har sett i skrĂ€ckvĂ€g. Manuset Ă€r genomarbetat med illavarslande förebĂ„danden och kusliga blinkningar. Handen Ă€r ett genomgĂ„ende tema, som en av de kroppsytor dĂ€r flest nervceller samlas erbjuder den intensiv kontakt, med döda liksom med levande. Ett annat Ă€r den utsuddade skillnaden mellan verklighet och virtualitet â stĂ€ndigt Ă€r mobilerna framme för att filma och lĂ€gga ut det som sker, som om dagens ungdom mĂ€tte verklighetsgrad i antal tittare. HĂ€r hade filmen gĂ€rna fĂ„tt grĂ€va djupare, Ă€mnet förblir mest en antydan som filmen aldrig riktigt fattar.