Fin biografi om spännande en konstnär

"Tyra Kleen" av Niclas Franzén, Kerstin Gullstrand Hermelin, Elisabet Lind, Karin Ström Lehander.

"Solrosflickan”, litografi 1898.

"Solrosflickan”, litografi 1898.

Foto:

Bokrecension2016-06-21 11:35
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förord av Stefan Hammenbeck

Linderoths Tryckeri

Många konstnärer glöms bort, i synnerhet kvinnor. Tyra Kleen (1874–1951) är en av dem. Delvis bidrog hon själv till det. I sitt testamente stipulerade hon att hennes konstnärliga kvarlåtenskap skulle förvaras stängd i 50 år.

Nu finns både en nyutkommen bok om hennes liv och verk samt en utställning på Östergötlands museum. Hon måtte ha varit en mycket intressant person och konstnär, möjligen något egensinnig. Bokens fyra olika författare ger en allsidig bild av henne. En frihetslängtande, modig, självständig och produktiv konstnär. Vittberest och bildad, livrädd för barn och familjebildning, trots några kärlekspassioner. Tyra Kleen ville inte tvingas in under patriarkala normer.

Symbolismen med sitt böljande linjespel i slutet av 1800-talet var den konstströmning hon kände sig mest befryndad med, utan att förfalla till dogmatism. Här fanns utrymme för fantasi, filosofi, teosofi och allt som den positivistiska vetenskapstron stängde ute. Hon var idealist, inte materialist. Hundra år senare skulle vi kunna känna igen liknande förhållningssätt i New Age-rörelsen. Lite flummigt måhända, men konstnärligt kreativt.

Bokens författare väver samman Tyra Kleens personliga liv och konst på ett föredömligt sätt. Källmaterialet torde vara en guldgruva, eftersom hon förde dagbok och skrev brev hela sitt liv, dessutom var hon också författare och medverkade även i tidskrifter. Noterar till min glädje att även ekonomiska faktorer berörs. Konsthistorien är annars märkligt befriad från ekonomiskt tänkande. Tyra Kleen hade ett slags livslångt apanage från sin familj, en månatlig summa som skapade möjligheter för både studier och arbete i många städer och länder. Hon rörde sig mellan Dresden, Rom och Paris. Men hon gjorde också långa resor ända bort till Indien och Indonesien.

Tyra Kleen verkar alltså ha varit en spännande person och konstnär, som man gärna skulle ha velat träffa. Av bokens rika bildmaterial framgår också hennes formella skicklighet som konstnär. Kort sagt en intressant och välskriven biografi som väcker nyfikenhet och läslust.

Läs mer om