Jagbok med redogörelsetvÄng

Johanna Ekström: Dagbok 1996–2002

Johanna Ekström, född 1970, bor och arbetar i Stockholm. Hon Àr frÀmst verksam som författare men Àr ocksÄ konstnÀr.

Johanna Ekström, född 1970, bor och arbetar i Stockholm. Hon Àr frÀmst verksam som författare men Àr ocksÄ konstnÀr.

Foto: Sara Mac Key

Bokrecension2016-09-11 05:55
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Albert Bonniers förlag

Att som barn bli formulerad av andra mĂ€nniskor Ă€r att bli utsatt för en form av övergrepp. En författare har möjlighet att kompensera det genom sin egen röst. Johanna Ekström har skrivit dikter, noveller och en roman men ocksĂ„ den sjĂ€lvbiografiska ”Om man hĂ„ller sig i solen” (2012) som gav en motbild till vad hennes pappa Per WĂ€stberg skrivit om sina nĂ€rstĂ„ende i memoarer och dagböcker.

Samma behov av att ta sig bortom det fÀrdigformulerade ligger ofta bakom dagboksskrivande. Johanna Ekström Àgnade sig intensivt Ät det under sex Är frÄn det hon var 26.

Eftersom dagböcker numera ska ut i offentligheten, utan strykningar och hĂ€nsyn till eventuella lĂ€sares tillgĂ„ng pĂ„ tid, sĂ„: ”Dagbok 1996–2002”. 786 sidor! Lika ansprĂ„ksfullt som att förutsĂ€tta att mardrömmar, Ă„tergivna pĂ„ var och varannan sida och till stor del (förestĂ€ller jag mig) uppdiktade, skulle angĂ„ en utomstĂ„ende.

Dagböcker av det hĂ€r slaget Ă€r pĂ„ sĂ€tt och vis ”i stĂ€llet för”. Johanna Ekström skulle vilja skriva ”nĂ„got lĂ„ngt och sammanhĂ„llet” (en roman) om kĂ€rlek. HĂ€r uppehĂ„ller hon sig vid ett förhĂ„llandes toppar och dalar. Mannen, X, som hon blir sĂ„ kĂ€r i och planerar en framtid med Ă€r 40 Ă„r, nyskild med tvĂ„ tonĂ„rsbarn. Ett ofrĂ„nkomligt spökande förflutet, och hon lĂ€ngtar förgĂ€ves efter ett eget barn.

Hon glider allt lĂ€ngre bort frĂ„n X, frĂ„gar sig vad han gjort: ”Sett mig pĂ„ för nĂ€ra hĂ„ll och dĂ€rmed gĂ„tt miste om mig? Eller Ă€r det jag som i hans blick gĂ„tt miste om mig sjĂ€lv?

Johanna Ekström berĂ€ttar i förordet att hon vid omlĂ€sningen blev mest skamsen och plĂ„gades av ”glidningen mellan Ă€rligt och oĂ€rligt”. Hon beslöt dĂ„ att infoga sina kommentarer, tryckta i blĂ„tt, i texten.

De tillför inte sĂ„ vĂ€rst mycket. Hon noterar till exempel att hon, vilket lĂ€saren redan konstaterat, ”framstĂ„r som en vĂ€rdig konkurrent till min pappa. Arbete och förlustelse och samma idoga redogörelsetvĂ„ng”.

Javisst, redogörelserna för (tÀmligen exklusiva) restaurangbesök och vad de Àter och dricker (champagnen flödar) Àr aningslöst detaljrika.

SjÀlvinsikt vÀxlar med sjÀlvsÀkerhet. Johanna Ekström Àr privilegierad i mÄnga avseenden och har ekonomiska förutsÀttningar att ge sin begÄvning för konst och poesi liksom sitt förlustelsebegÀr fritt spelrum. NÀstan hela tiden Àr hon pÄ lÀngre eller kortare resor och bor periodvis i Kalifornien och London.

Barndomens prĂ€gling handlade mycket om estetik och yta. Med arrogant klassmedvetenhet bedöms miljöer och inredningar. Och hon arrangerar/objektifierar sig sjĂ€lv som ett stilleben. Lysten pĂ„ blickar, Ă„trĂ„, rus och vildhet – men ocksĂ„ frustrerad över att inte förmĂ„ slĂ€ppa loss vreden inom sig.

Mycket i ”Dagbok 1996–2002” bör nog kallas autofiktion, men vore den etiketterad som roman skulle jag tveklöst karaktĂ€risera huvudpersonen som narcissistisk. Hon tycker sjĂ€lv att hon Ă€r intressant och spĂ€nnande. En selfie: ”Extas parat med den stramaste posen i en tango”.

LĂ€s mer om