De dyker upp ett par om Äret, de franska komedierna dÀr arbetarklass och borgerlighet krockar och alla lÀr sig en lÀxa. Den hÀr gÄngen handlar det om ett litet bondesamhÀlle i Normandie dÀr lantbrukarna gÄr pÄ knÀna. Priserna pÄ deras produkter sjunker och varken regeringen eller pamparna i Bryssel tar sitt ansvar. RÀddningen kommer i form av en arrogant amerikansk fotograf.
Han pÄstÄs vara en stor konstnÀr trots att han bÀr namnet Newman (spelad av Toby Jones). Newman Àr vÀrldsberömd och vill nu fota av hela byn utan klÀder pÄ ett fÀlt.
BorgmĂ€staren Georges Balbuzard (spelad av François Cluzet frĂ„n storfilmen âEn ovĂ€ntad vĂ€nskapâ med liknande klasskrockstema) försöker övertyga bönderna om att kollektiv nakenposering Ă€r det enda sĂ€ttet att fĂ„ medial uppmĂ€rksamhet till bygdens problem.
Det blir krÄngligt. Slaktaren vill inte att hans fru ska posera naken, nÄgon annan skÀms för snoppen och en tredje vill inte slÀppa gammalt groll över markÀgarskap. KÀpparna i hjulet Àr mÄnga och ocksÄ ointressanta.
Vi fÄr en inblick i flera medlemmar av ortsbefolkningens liv, orelaterat till huvudberÀttelsen. En mÀrklig sidohistoria handlar om en parisisk designer med privat helikopter som vantrivs i den lilla orten. Det gör Àven hans tonÄrsdotter, som fÄr vÀdra sitt missnöje i en voice over. Sensmoralen antyder att stadsfolk bör stanna i staden, vilket Àr mindre provocerande Àn den röriga berÀttarstrukturen.
SkĂ€mten Ă€r av typen âVi hĂ„ller pĂ„ att inseminera kossan, hĂ€r Ă€r tjurenâ (hĂ„ller upp en pipett), och ger en milt stereotyp bild av den franska verklighetens folk.
PĂ„ nĂ„got sĂ€tt lyckas âNaken i Normandieâ vara stundtals medryckande i all sin löjlighet. Cluzet i rollen som den socialistiske borgmĂ€staren Ă€r behĂ„llningen. Ăven ett sidospĂ„r dĂ€r en ung fotograf och en fabriksarbetare blir förĂ€lskade Ă€r tĂ€mligen vĂ€lspelat.
âNaken i Normandieâ har smĂ„ ljusglimtar, men ingen solidaritet i vĂ€rlden kan fĂ„ mig att sĂ€tta ett högre betyg Ă€n en tvĂ„a. (TT)