Norrköpings Symfoniorkester, dirigent Alan Buribayev
Musik av Richard Strauss och Beethoven
De Geerhallen, Norrköping, 22/5
SON:s sÀsongsavslutning innebar "hjÀltemusik" av Beethoven: först den strÄlande och triumferande uvertyren "Egmont", och sÄ 3:e symfonin "Eroican". Orkestern tog sig an den med ett lÀtt handlag. Jag Àr van vid tyngre markeringar och rubati, men Buribayevs version fungerade utmÀrkt. Musikens storslagenhet bestod utan att vara pompös, det var snarast en smidig och rask hjÀlte det handlade om.
Speciellt i andra satsen fanns hos musikerna en pÄtaglig riktning och koncentration. KÀnsligt och ytterst njutbart spelade trÀblÄsarna, inte minst solooboisten.
Hur Äterges lÀmpligen hjÀltemusik? Fanfarer Àr en sak, de ska smattra och gnistra. Men "Eroican" Àr ju sÄ mycket mer. Kan frasering, klangbildning och tempo bidra till att höja eller sÀnka hjÀltefaktorn? Eller rÀcker det med att bara spela rakt av som Beethoven noterat? Jag tror att en superklassiker av den hÀr digniteten tÄl att framföras pÄ mer Àn ett sÀtt utan att dess storhet och status förminskas. Det Àr inte frÄga om programmusik eller nÄgot hjÀlteportrÀtt.
Strauss mÀsterliga "Metamorfoser" ligger i ett mÀrkligt och mystiskt stÀmningslÀge som berör. Den dova inledningen Àr mycket sorglig och smÀrtsamt vacker. Men Strauss har gjort strÄkarna utsatta och sÄrbara, och framförandet var inte alltid fullstÀndigt synkront. Inom den lÄnga legatobÄge som vilar över hela verket böljar musiken i en lÄngsam rytm, som andetag. NÀr musikerna omvÀxlande lÀt klangen tunnas ut och breddas, intensifieras och vila pÄverkade det nog andningen Àven hos oss lyssnare. Och nÀr den avslutande djupa bottentonen sattes an i kontrabasarna pustade vi ut - slutet var knappast ett lyckligt sÄdant, men det var mycket tydligt.