Marching for life är den musikaliska grenen av den svenska välgörenhetsorganisationen Star for life. I Afrika beivras aids och ivras drömmar, och några av de ungdomar som har kommit i kontakt med organisationen har flugits över till Sverige för att medverka i en stor turné.
Vinsten hamnar där den för mest nytta, och filmen som inleder konserten försäkrar oss om att Triple & touch, Gladys del Pilar och Molly Sandén har tullat lite på gaget av en bra anledning. De företag som sponsrar Star for life har stark representation bland publiken. De sju första raderna befolkas uteslutande av Nordea-anställda.
Riktiga proffsTriple & touch inleder lite trevande med en cover på Van Morrisons "Whenever God shines his light". Det religiösa temat hålls sedan till ett minimum, men det dröjer tills körerna har tagit plats innan konserten kommer i gång på riktigt. Men därefter lyfter hela konsertsalen. När 160 Folkunga- och Katedralelever tar i får PA-systemet jobba.
Framför Linköpings bidrag till konserten står Star Choir South Africa, en kör bestående av en handfull elever från Star for life-sponsrade skolor. Trots att det här är medlemmarnas första stora turné är det ett gäng riktiga proffs som står på scenen. När ledaren Thandeka Mazibuko be-ordrar taktfast handklapp får hon svar från även de mest välstärkta bankkostymerna i publiken.
Som LejonkungenMed obefintlig pejl på sydafrikansk folkmusik kan jag bara anta att det är någon slags greatest hits-kavalad som körerna serverar oss. Och inte mig emot, den där körsångsspecifika euforin infinner sig titt som tätt.
I brist på afrikanska referensramar flyttas jag tillbaka till Filmstaden Sergel -94 när öppningsscenen i Lejonkungen grep tag i mitt sjuåriga hjärta.
Men innan den liknelsen hinner spåra ur är det dags att springa tillbaka till redaktionen.
Det tacksamma med att skriva om välgörenhetskonserter är att oavsett vad som hände sedan är biljetten värd varenda krona.