Att beundra Christian Lindberg är att bli inspirerad. Först av hans energi, han springer över scenen och spritter på pulten. Sedan av hans mångsidighet, efter att han inlett karriären med att vara den revolutionäre trombonisten har han utvecklats till att dessutom bli dirigent och kompositör. "Memories from a Cloud" är inspirerad av filmen "Himlen över Berlin" och skriven särskilt för Östgöta Blåsarsymfoniker och Stockholms Kammarbrass, som räknas till Skandinaviens finaste solister. Under tre motsträviga, fragmentariska satser bestod strukturen av okoncentrerade infall, om än livligt och charmigt naivt färglagda. Men den sista, "On top of the Cloud", knöt ihop säcken med Östgöta Blåsarsymfoniker som harmonisk skugga bakom en redan klangligt rik solistensemble.
Medan Rossinis ouvertyr till operan "Den tjuvaktiga skatan" var militäriskt torr och nervig, som om tonerna brände så att musikerna bara tordes snudda vid dem, var Sjostakovitjs Hamletsvit och Nino Rotas balettsvit "La Strada" (även musik till Fellinis film med samma namn) expressiva. Den förra hade ett brett grepp om orkesterklangen medan den senare var ombytlig som en förälskad tonåring och inspirerad av karnevalsyra med trumset och svettiga rytmer. Stockholms Kammarbrass bidrog med konsertens höjdpunkt i och med en Triosonat av Georg Philipp Telemann, ett barockverk som alltså skrevs innan ensemblens instrument funnit sin form. Trumpeter, valthorn, trombon och tuba blev strax självklara, så behagfullt, mjukt och inkännande som de spelade. De måste höras - men man riskerar att bli beroende av dem.