Ludwig van Beethoven (1770–1827): Pianosonat nr 27 e-moll; Alban Berg (1885–1935): Pianosonat op 1; Sergej Prokofjev (1891–1953): ur 10 stycken op 12; Franz Schubert (1797–1828): Sonat nr 20 A-dur
Unge pianisten David Huang (född 1988) har skapat sig ett namn både i Sverige och internationellt. Förra året vann han Solistpriset och åren 2014–2016 är han Sveriges Radio P2:s Artist in residence. Det känns därför extra roligt att ledningen för Östergötlands musikdagar lyckats engagera honom till den pågående konsertveckan.
Därtill är han en initierad och intresseväckande presentatör. Med charm och glimten i ögat levandegör han de verk han är i färd med att spela.
Först ut är Beethoven. De flesta av oss har säkert sin egen bild av honom. Jag tyckte länge att han var stel och stolpig, men kvällens pianosonat är smeksam och rolig och det finns alltid någon vacker melodislinga att lyssna till. David Huang tar väl hand om den vare sig den är skriven i diskanten eller basen. Och den ljuvliga andra satsen för tankarna till sommarverandor med skira gardiner och saftkobbel.
David Huang tar god tid på sig vid tangenterna, både före och efter satserna, och leder oss på så sätt in i och ut ur musiken. Det känns skönt, inte minst i Sergej Prokofjevs små stycken. Kompositören var själv en skicklig pianist och scherzot måste vara apsvårt att spela. Men det finner sig väl till rätta under Huangs tekniskt skickliga och samtidigt lyhörda fingrar. Imponerande och mycket njutbart.
Kvällens höjdpunkt blir musikaliskt och framförandemässigt Franz Schuberts tjugonde pianosonat. Den är ett av de omkring tusen verk som Schubert hann skapa under sin korta levnad. Han komponerade sonaten hösten innan han dog. Andantinot gungar fram som en vaggvisa. Vi som vet hur det gick för kompositören kan nästan tro att han skrev den till sin egen förestående eviga vila.
Fotnot. Konserten spelades in av Sveriges Radio och kommer att sändas senare i höst.