Jubel och glädje i Vadstena klosterkyrka

J S Bach: Juloratoriet 1-6Marie Alexis, sopran, Annika Hudak, alt, Olof Lilja, tenor, Lars Arvidsson, bas.Barockorkester, Vadstena kyrkokör, Vadstena kammarkör. Marie-Louise Beckman, dirigentVadstena klosterkyrka 20 december

Konsert2008-12-22 00:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bach komponerade "Juloratoriet" för sex kyrkliga högtider under julhelgen. I dag hör vi oftast verket på annat sätt: inte vid sex kyrkliga högtider utan - vanligen - två konserttillfällen.

I lördags prövades ett annat upplägg: hela oratoriet framfördes i ett sammanhang, låt vara med en rejäl paus emellan.

Detta är krävande för samtliga medverkande, naturligtvis, men musiken vinner nog i enhetlighet vad gäller tolkning och framförande, och vi som lyssnar kan glädja oss åt en helhetsverkan.

Dansant spänst

Grundstämningen i detta verk är glädje, om inte snarare jubel. Varje framförande måste naturligtvis vara inriktat på detta. Och så var verkligen fallet i lördags, från inledningspartiet till den avslutande koralen "Nun seid ihr wohl gerochen".

Orkestern visade en dansant spänst, koristerna rörde sig ibland - omedvetet? - i takt med musiken, och Marie-Louise Beckmans mjuka rörelser och leende skvallrade om trygg glädje. Två av solisterna log - nästan oavbrutet.

För egen del hade jag lite svårt att uppfatta Annika Hudaks alt i de låga lägena, men njöt av mogna och mäktiga klangen, till exempel i "Mein Liebster herrschet schon".

I Marie Alexis smidiga sopran finns ett härligt flöde, och hennes säkerhet kom särskilt fram i arian "Flösst, mein Heiland".

Olof Lilja hade en krävande uppgift som evan­gelisten. I den egenskapen har han en verklig tillgång i förmågan att gestalta, att dramatisera, utan att förfalla till operaliknande utspel.

Lars Arvidsson har stora tillgångar: den jämna, starka rösten, den självklara auktoriteten, förmågan att ge texten dramatisk gestalt.

Mäktigt med två körer

De båda sammanslagna körerna utgjorde ett mäktigt instrument i dirigentens hand, och den mindre kammarkören gjorde mig varmt glad genom sitt sätt att sjunga "Herz, wenn die stolzen Feinde..."

Några av orkesterns utmärkta solister måste också nämnas: Roland Kjellström (violin), Mia Mattson (traversflöjt) och, i synnerhet, Anders Hemström (trumpet).